–ќ«ƒ≤Ћ IX.
`
ѕарламентаризм, демократ≥¤ ≥ большевизм.
`
1. –ос≥йськ≥ ”ст. «бори. - 2. "—оц≥ал≥сти"-справедли-
висти. - 3. “еплий л≥д. - 4. Ќетривк≥ усп≥хи.
`
1. –ос≥йськ≥ ”ст. «бори.
`
¬ цей же час в≥дбувалис¤ вибори до –о-
с≥йських ”становчих «бор≥в, а трохи згодом
≥ до ”крањнських. ”крањнськ≥ ”становч≥ «бо-
ри були не допущен≥ н≥мецькою реакц≥Їю,
введеною на ”крањну самими украњнц¤ми.
`
–ос≥йськ≥ ж ”становч≥ «бори роз≥гнали
большевики, –ада Ќародн≥х ом≥сар≥в. –о-
з≥гнали через те, що ”становч≥ «бори, ви-
бран≥ ще тод≥, коли ≥де¤ соц≥ал≥стичноњ рево-
люц≥њ не була широко в≥дома масам, пред-
ставлен≥ в б≥льшости своњй ант≥большевист-
ськими парт≥¤ми, не схот≥ли стати на грунт
соц≥ал≥стичноњ революц≥њ й визнати вс≥ заходи
–ади Ќародн≥х ом≥сар≥в у цьому напр¤м≥.
ѕол≥тика б≥льшости ”становчих «бор≥в знов
привела би до коал≥ц≥њ з буржуазними кл¤-
сами. Ѕольшевики н≥чого не мали проти
самоњ ≥нст≥туц≥њ ”становчих «бор≥в, але, коли
`
176
`
вона загрожувала т≥й справ≥, ¤ку вони з
такими жертвами розпочали й провадили,
то не лишалось н≥чого инчого, ¤к роз≥гнати
й њњ так само, ¤к було роз≥гнано коал≥ц≥йне
“имчасове ѕравительство.
`
÷ей вчинок страшенно осужувалось ≥ осу-
жуЇтьс¤ й тепер ус≥ма "щирими" демокра-
тами й оборонц¤ми парламентаризму.
`
ќтже варто зупинитись на цьому мо-
мент≥. ѕарламентаризм уважаЇтьс¤ самою
справедливою й доскональною формою демо-
крат≥њ. «агальне, р≥вне, безпосереднЇ, тайне
й пропорц≥ональне виборче право в н≥би
найкращий, найв≥рн≥щий спос≥б ви¤ву вол≥
народу.
`
‘ормально н≥би воно й так. ожний гро-
мад¤нин, не позбавлений цього права, маЇ
змогу в≥льно ви¤вити свою волю вибором
тих депутат≥в, ¤к≥ найкраще розум≥ють ≥
обстоюють його ≥нтереси. яких б≥льше депу-
тат≥в буде вибрано в представницький орган,
т≥, значить, ≥ ви¤вл¤тимуть д≥йсну волю
б≥льшости народу, т≥ матимуть право вида-
вати закони, правити краЇм, судити й карати.
`
“ак мало би бути, коли б, д≥йсно, кожний
громад¤нин мав справжню волю, змогу й св≥-
дом≥сть д≥йсного виборц¤ (≥ так воно й буде
в соц≥ально-р≥вному, соц≥ал≥стичному грома-
д¤нств≥). јле в сучасному буржуазному гро-
мад¤нств≥ н≥где тоњ вол≥ й змоги немаЇ. √ро-
`
177
`
мад¤нство под≥лено на кл¤си. ќдн≥ кл¤си
панують ≥ правл¤ть, друг≥ працюють на них
≥ кор¤тьс¤ њхн≥й влад≥. ¬ руках пануючих
кл¤с Ї вс≥ державн≥ апарати, ¤к≥ при виборах
грають величезну ролю. јдм≥н≥страц≥¤, суд,
в≥йсько, грош≥, засоби пересуванн¤, друку,
взагал≥ вс¤к≥ засоби аг≥тац≥њ, нав≥ть склад
≥ весь механ≥зм виборчих орган≥в, все це Ї
в руках пануючих кл¤с ≥ њхн≥х парт≥й.
`
ƒо цього треба ще вз¤ти на увагу тем-
н≥сть, забит≥сть, несв≥дом≥сть широких мас,
особливо сел¤нства (а надто украњнського чи
руського сел¤нства). “реба пам'¤тати про ве-
лику ролю поп≥вства, ¤ке так само ц≥лком
стоњть за ≥нтереси пануючих кл¤с ≥ за охо-
рону ≥стнуючого ладу.
`
оли не забувати вс≥х цих умов, при
¤ких скр≥зь одбуваютьс¤ вибори, то кожно-
му ¤сно може бути, що перемога повинна
бути разураз на боц≥ пануючих кл¤с, (чи
њхн≥х парт≥й, що все одно), тих кл¤с, ¤к≥
мають державну владу з ус≥ма њњ апаратами
й засобами в своњх руках. ≥ також ¤сно по-
винно бути, що перех≥д влади в≥д одноњ
кл¤си до протилежноњ н≥коли не може ста-
тис¤ парламентарним шл¤хом. “≥льки пере-
воротом, т≥льки силою, т≥льки революц≥йним
шл¤хом одн≥маЇтьс¤ влада. ј тод≥ вже та
кл¤са, ¤ка одн≥маЇ владу, може дал≥ парла-
ментським шл¤хом п≥ддержувать ≥ охорон¤ть
`
178
`
њњ, маючи в своњх руках ус≥ державн≥ та инч≥
засоби, силою ¤ких завс≥гди можна зро-
бити виборн≥ органи безпечними й нав≥ть
корисними дл¤ себе.
`
—≥стема парламентарного ладу в кап≥та-
л≥стичному громад¤нств≥, ¤к ≥ вс≥ инч≥ його
установи, - суд, в≥йсько, пол≥ц≥¤ та ин., -
Ї т≥льки один ≥з засоб≥в охорони ≥менно
цього громад¤нства. ѕануюч≥ кл¤си можуть
допустити ту чи инчу зм≥ну форм свого
пануванн¤, але зм≥ну основ усього ладу
н≥¤к допустити не можуть, не допустивши
своЇњ власноњ загибел≥. ≤ через те вони не
можуть допустити також н≥чого такого, що
могло би загрожувати њм у своЇму розвитков≥
тою загибеллю. ≤ коли ними допускаЇтьс¤, п≥д-
держуЇтьс¤ й вихвал¤Їтьс¤ парламентарний
лад, то не може бути н≥¤кого сумн≥ву, що цей
лад Ї дл¤ них корисним ≥ не ховаЇ в соб≥
н≥¤ких небезпек. Ѕуржуаз≥¤ охоче запина-
Їтьс¤ в тогу демократичности, бо це Ї ви-
пробований спос≥б виг≥дно спекулювати.
`
јле так само мусить бути очевидним,
що кл¤си поневолен≥, експлуатован≥, упосл≥-
жен≥ не можуть н≥чого инчого дл¤ себе
бажати, ¤к не бути експлуатованими й при-
душеними. ” цих кл¤с _не може_ бути ин-
чих, важн≥ших за ц≥ ≥нтерес≥в. ≤ хто може
згодитись бути _трошки_ меньче визиску-
ваним, _трошки_ меньче душеним, ан≥ж
`
179
`
зовс≥м незнати цього? –озум≥Їтьс¤, н≥ одна
людина.
`
≤ коли все ж таки, не вважаючи на це,
пригн≥чен≥ маси виб≥рають до парламент≥в
тих людей, ¤к≥ "трошки меньче" поневоленн¤
об≥ц¤ють њм, то невже чесний чолов≥к може
сказати, що це Ї д≥йсна вол¤ б≥льшости
працюючих ≥ поневолених ≥ що парламента-
ризм Ї найкраща форма ви¤вленн¤ справ-
жньоњ вол≥ демократ≥њ?
`
÷е можуть сказати т≥ люди, ¤к≥ сам≥ без-
посередньо експлуатують (пом≥щики, фабри-
канти, банк≥ри, купц≥) або т≥, ¤к≥ посередньо
живл¤тьс¤ з ц≥Їњ експлуатац≥њ, п≥ддержуючи
й охорон¤ючи такий устр≥й громад¤нства
(вищ≥ служащ≥ завод≥в, фабрик, банк≥в, бюро-
крат≥¤, оф≥церство, адвокати, попи, словом,
велика частина так званоњ пр≥в≥л≥йованоњ ≥н-
тел≥генц≥њ). ƒл¤ цих людей, ¤ким у сучас-
ному громад¤нств≥ живетьс¤ легко, формаль-
на сторона парламентаризму Ї все: кожний
маЇ право ви¤вити свою волю в виборах;
коли б≥льш≥сть висловлюЇтьс¤ за такий лад,
значить, це його д≥йсна вол¤, значить, у
цьому Ї ≥нтереси б≥льшости.
`
2. "—оц≥ал≥сти"-справедливисти.
`
“ак м≥ркують ≥ де¤к≥ "соц≥ал≥сти", що
звутьс¤ соц≥альдемократами, соц≥ал≥стами-
революц≥онерами й инчими назвами. Ќе мож-
`
180
`
на, мовл¤в, насилувати волю б≥льшости й
накидати њй те, за що та б≥льш≥сть не ви-
словлюЇтьс¤.
`
оли м≥ркують ≥ говор¤ть так представ-
ники кл¤с експлуатуючих, то в цьому, пов-
тор¤ю, нема н≥чого дивного, вони мус¤ть
так говорити, бо инакше вони повинн≥ сам≥
себе засудити на смерть.
`
јле дивно, що так говор¤ть т≥, що назива-
ють себе (≥ часто зовс≥м щиро!) представни-
ками кл¤с експлуатованих. ƒивно, що вони
також гадають, що так≥ вибори ви¤вл¤ють
справжню волю, справжн≥ ≥нтереси пригн≥-
чених ≥ що то Ї насильство й несправедли-
в≥сть цю неусв≥домлену, темну, забиту волю
порушити й часом нав≥ть проти сењ вол≥
робити так, ¤к вимагають ≥нтереси поневоле-
них, ¤к ц≥ ≥нтереси мус¤ть вимагати, ¤к це
бач¤ть ≥ розум≥ють д≥йсн≥ й щир≥ представ-
ники цих поневолених, т≥льки св≥дом≥ й до-
св≥дчен≥?
`
ќтже ц≥каво просл≥дити й розгл¤нути
закони пс≥холог≥њ таких "соц≥ал≥ст≥в" -
"справедливист≥в". √рунтом, ¤к ≥ скр≥зь, у
б≥льшости випадк≥в Ї особистий, матер≥аль-
ний ≥нтерес. “ак≥ "соц≥ал≥сти" в буржуазному
громад¤нств≥ здеб≥льшого мають б≥льш або
меньч забезпечене житт¤, користуютьс¤ вс≥ма
здобутками культури й ц≥в≥л≥зац≥њ, часто ма-
ють нав≥ть "буржуазний" комфорт. ” цьому
`
181
`
самому н≥чого н≥ злого н≥ несоц≥ал≥стичного
немаЇ. —оц≥ал≥зм прагне ¤к раз до того, щоб
ус≥ люди могли бути забезпеченими й кори-
стуватись ≥ здобутками й комфортом ц≥в≥л≥-
зац≥њ. ј причина в тому, що в таких людей
немаЇ ≥мпульс≥в у особистому життю до вели-
коњ, жагучоњ активности в напр¤м≥ ¤ко мога
швидчоњ зм≥ни сучасного громад¤нства.
`
(я кажу про людей щирих у своњх пере-
конанн¤х ≥ не говорю про тих просто-мер-
зотник≥в, ¤к≥ соц≥ал≥стичн≥ теор≥њ, њхню фра-
зеолог≥ю й ет≥кетку "соц≥ал≥ста" використову-
ють дл¤ своњх суто-егоњстичних, матер≥альних
≥ часто хижацьких ≥нтерес≥в.)
`
р≥м того часто так≥ "соц≥ал≥сти" або
сам≥ мають де¤к≥ кап≥тал≥стичн≥ п≥дприЇм-
ства або мають родич≥в-кап≥тал≥ст≥в, або сам≥
матер≥ально залежать в≥д них. ÷е також
утворюЇ не р≥шучу, не революц≥йну пс≥х≥ку.
`
ј дл¤ вс≥х треба мати на уваз≥ звички
житт¤ з дитинства, р≥жн≥ зв'¤зки й пор≥д-
нен≥сть з буржуазним товариством, усю бур-
жуазну етику, звичањ, нав≥ть буржуазний
спос≥б думанн¤, ¤ким проймалас¤ все житт¤
душа такого "соц≥ал≥ста".
`
≤ з'окрема дл¤ украњнських соц≥ал≥ст≥в
треба прин¤ти на увагу нац≥ональний момент.
ƒл¤ де¤ких, ¤к≥ справд≥ все житт¤ своЇ були
в≥рними й активними оборонц¤ми пригн≥-
чених кл¤с, ¤к≥ щиро боролис¤ й з буржуаз-
`
182
`
ним ладом ≥ з його етикою, ¤к≥, д≥йсно, не
мали н≥ фабрик, н≥ маЇтк≥в ≥ були ¤к кл¤-
сово так ≥ ≥дейно пролетар≥¤ми, дл¤ цих
соц≥ал≥ст≥в неправильно зрозум≥л≥ ними на-
ц≥онально-державн≥ завданн¤ заграли ослаб-
л¤ючу њхню соц≥ал≥стичн≥сть ролю. “≥льки
невеличка групка украњнських соц≥ал≥ст≥в,
¤к≥ не загубили н≥ на крихту своЇњ нац≥ональ-
ноњ вол≥, змогли бути посл≥довними соц≥ал≥-
стами. (“о була група Ќероновича- ась¤-
ненка.)
`
ќт ус≥ ц≥ причини разом чи зокрема утво-
рюють отой нер≥шучий, неактивний, опортун≥-
стичний тонус соц≥ал≥стичного св≥тогл¤ду. Ќа
грунт≥ такого бутт¤ й такоњ пс≥х≥ки виростаЇ й
ус¤ ≥деолог≥¤ опортун≥ст≥в, "соглашателей",
реформист≥в, рев≥з≥он≥ст≥в ≥ т. п. ¬они виб≥ра-
ють з науки соц≥ал≥зма те, що найб≥льш п≥дхо-
дить до њхньоњ пс≥х≥ки, й робл¤ть його кор≥-
нем ≥ ≥стотою всього ученн¤. “ак, напри-
клад, украњнськ≥ соц≥альдемократи, вз¤ли
соб≥ з ученн¤ ћаркса теор≥ю розвитку ка-
п≥тал≥стичного громад¤нства, вз¤ли њњ, так
сказати, в ≥деальному розр≥з≥, й нею прикрили
своњ д≥йсн≥, ≥стотн≥ й несоц≥ал≥стичн≥, не
маркс≥стськ≥ прагненн¤. —ам, мовл¤в, ћаркс
сказав, що, поки не роз≥в'ютьс¤ в в≥дпов≥д-
н≥й м≥р≥ продукц≥йн≥ в≥дносини всередин≥
самого кап≥тал≥стичного ладу, доти не мо-
жлива зм≥на надбудови його. ќтже, больше-
`
183
`
вики, мовл¤в, беручись заводити в нероз-
винен≥й, недоросл≥й –ос≥њ соц≥ал≥зм, були не
справжн≥ми маркс≥стами, не соц≥ал≥стами, а
шкодливими утоп≥стами, бланк≥стами, анар-
х≥стами й трохи не реакц≥онерами.
`
ј те, що ћаркс гар¤че в≥тав француз-
ських большевик≥в 1871 року, парижських
комунар≥в, ¤к≥ також мали на мет≥ завести
в недоросл≥й сел¤нськ≥й ‘ранц≥њ соц≥ал≥зм,
що ћаркс сам учивс¤ на досв≥д≥ тих "уто-
п≥ст≥в" ≥ вчив других, ≥ що, розум≥Їтьс¤, це
вченн¤ його н≥тр≥шки не розходилось з його
вченн¤м про розвиток кап≥тал≥зму взагал≥,
-це все у. с-д. пропускали без уваги, це њм
не п≥дходило. ѓхн≥й пс≥х≥ц≥, њхн≥м ц≥л¤м
б≥льш корисно було думати, в≥рити й гово-
рити, що н≥ –ос≥¤, н≥ ”крањна ще не доро-
сла до соц≥ал≥зму, а через те... не треба
й порушувати цього росту, не треба пере-
шкажати йому р≥жними "передчасними екс-
пер≥ментами".
`
÷≥каво, ¤к у¤вл¤Їтьс¤ таким "соц≥ал≥-
стам" прих≥д соц≥ал≥зму. ѕерш усього пс≥-
х≥ка таких людей звикла до того, що це
буде через ¤кихсь сто-дв≥ст≥ л≥т; десь у
далек≥й-далек≥й майбутности, не за нас та
й не за наших д≥тей. ƒал≥, це буде щось
ц≥лком-ц≥лком нове, ≥деально невинне, сен-
т≥ментально-гарне. ¬с≥ люди будуть смирн≥,
¤к ¤гн¤точка, вс≥ житимуть у прекрасних
`
184
`
палацах, л≥татимуть на аеропланах у гост≥
одн≥ до одних, а навкруги буде все так
чисто, так естетично гарно, нав≥ть машини,
що виконуватимуть за людей усю працю,
будуть ¤к коштовн≥ твори нового мистецтва.
`
÷е, д≥йсно, приближно так колись ≥ буде.
јле ¤к, ¤кими шл¤хами, через ¤к≥ етапи до
цього д≥йде, про це так≥ "реальн≥", не "уто-
п≥сти" соц≥ал≥сти н≥коли не думають. ќт-соб≥
буде та й год≥, неначе з неба упаде.
`
≤, розум≥Їтьс¤, њм ≥ см≥шно, й чудно, й
нав≥ть гидко думати, що це може хтось по-
чати заводити в ¤комусь паршивенькому,
брудному, нап≥вдикунському ѕир¤тин≥, ‘ас-
тов≥, Ћохвиц≥. —оц≥ал≥зм у ѕир¤тин≥! ≤ ¤к
вони см≥ютьс¤, глузують ≥ преважно, само-
вдоволено випинають груди, коли в тому ѕи-
р¤тин≥ за к≥льки м≥с¤ц≥в "експер≥менту" не
бач¤ть отого ≥деального соц≥ал≥зму. ≤ ще з
б≥льшою упертостю й тупостю бор¤тьс¤ про-
ти тих, ¤к≥ героњчними усилл¤ми пробують
спихнути брудний п≥вдикунський ѕир¤тин
на шл¤х перебудови, перечистки, на шл¤х
реальноњ, руйнуючоњ й творчоњ прац≥ дл¤
ос¤гненн¤ того ≥деального ладу.
`
≤ ¤кий гвалт п≥дн¤ли так≥ "соц≥ал≥сти"
разом з буржуаз≥Їю, коли большевики поча-
ли робити таку перечистку, коли почали
розкидати, ламати, до кор≥н¤ нищити вс≥
органи й апарати визиску й поневоленн¤,
`
185
`
щоб на розчищеному м≥сц≥ будувати нове.
÷е вандал≥зм, це нищенн¤ культури, це боже-
в≥лл¤ фанатик≥в, це - анарх≥¤, це насильство,
це той самий царизм, деспотизм, самодержав≥е!
`
3. “еплий л≥д.
`
ј ми, украњнськ≥ "соц≥ал≥сти", на ¤кийсь
час не допустивши в себе цього "насиль-
ства", страшенно тим пишались ≥ вихвал¤-
лись: от, мовл¤в, ¤к≥ ми хорош≥, тверез≥,
здоров≥ пол≥тики, ¤к у нас усе спок≥йно,
в≥льно, демократично. ≥ теж обурювались тим,
що большевики вживали насильства над пре-
сою, над з≥бранн¤ми, над свободами громад¤н.
`
≤ даремно вихвал¤лись: пот≥м ми доказа-
ли свою демократичн≥сть. ∆итт¤ само довело
нам, що в _кл¤совому_ громад¤нств≥ р≥вноњ
вол≥ дл¤ вс≥х громад¤н не може бути, це в
утоп≥¤, це - теплий л≥д, це - все одно, що ре-
волюц≥йний опортун≥зм. “а кл¤са, ¤ка за-
хоплюЇ владу, мусить боротись за нењ й за
своњ ц≥л≥ вс¤кими способами. ¬она мусить
уживати в т≥й чи инч≥й форм≥ насильства
над ворожими њй кл¤сам≥њ. ≤ х≥ба то не було
насильство з нашого боку, коли ми обез-
зброювали большевицьк≥ полки? оли не да-
вали њм њсти, коли робили њм р≥жн≥ утиски?
ј х≥ба пот≥м та сама "демократична" наша
влада не заборонила й пресу й з≥бранн¤
большевик≥в та чорносотенц≥в?
`
186
`
÷е _мус≥ло_ бути, бо кожна _кл¤сова_ вла-
да маЇ проти себе ворог≥в у других кл¤сах
≥ повинна з ними боротис¤. ј ¤кими засо-
бами, це залежить в≥д умов ≥ обставин бо-
ротьби, - часом т≥льки "культурними" спо-
собами, коли сила почуваЇтьс¤ непохитною;
часом строг≥шими, коли влада чуЇ себе не
зовс≥м твердо; й часом зовс≥м лютими, кр≥-
вавими, коли ту владу одн≥мають.
`
¬с¤ суть питанн¤ пол¤гаЇ зовс≥м не в
цьому, а в тих ц≥л¤х, в ≥м'¤ ¤ких робл¤ть-
с¤ т≥ насильства.
`
ўо й в ¤ких ц≥л¤х, наприклад, роб≥тла
пом≥щицька буржуазна кл¤са за царизму?
¬ ≥м'¤ своњх ц≥лей, в ≥м'¤ ≥нтерес≥в своЇњ
кл¤си вчин¤ла насильства над инчими кл¤-
сами. ÷≥л≥ ж њњ були - експлуатац≥¤ працю-
ючих кл¤с, пануванн¤ над ними, роск≥шно
обставлене житт¤ небагатьох за кошт злидн≥в
≥ стражданн¤ величезноњ б≥льшости других.
`
ўо робила так звана "демократ≥¤" п≥сл¤
революц≥њ? ¬она в ц≥л¤х ≥нтерес≥в закордон-
ного кап≥талу й свого власного вчин¤ла на-
сильства над м≥лл≥онами людей, посилаючи
њх на смерть. ¬она вс≥ма способами намага-
лас¤ в своњх цих ц≥л¤х зберегти свою владу.
—початку, коли вона була певна в своњй сил≥,
вона дала вс≥м свободу писати, говорити,
зб≥ратись (та й то не зовс≥м ус≥м, бо монар-
х≥стам, коли б вони, на це насм≥лились,
`
187
`
напевно не дозволено було би тоњ свободи).
јле дал≥, коли ц¤ сила почала хитатись,
коли инч≥ кл¤си почали загрожувати њњ влад≥,
вона _змушена_ була ц≥Їю кл¤совою бороть-
бою вжити засоб≥в инчих: арешт≥в, заборон,
тюрми й нав≥ть розстр≥л≥в. –уськ≥ "соц≥ал≥сти"
типа eренського в ≥м'¤ збереженн¤ непоруш-
ними основ буржуазного ладу, се-б-то в ≥м'¤
того, щоб незначна меньч≥сть могла визиску-
вати й дал≥ величезну б≥льш≥сть народу, -
вживали насильств над тими, хто боровс¤ з
ними прот≥њ њхн≥х ц≥лей.
`
ўо ж робили большевики? «ахопивши си-
лою владу в своњ руки, вони також мус≥ли
вчин¤ти насильства над тими кл¤сами, ¤к≥
були ворож≥ до њхн≥х ц≥лей. як було ц≥лком
необх≥дно з боку тих влад боротис¤ за своЇ
≥стнуванн¤ вс¤кими способами, не виключа-
ючи й насильства, так ≥ большевицька вла-
да мус≥ла вживати насильств над своњми
противниками. “а й ¤к би инакше вони могли
робити, почавши насамперед з такого "на-
сильства", ¤к зкиненн¤ влади буржуазноњ
демократ≥њ, а пот≥м нищенн¤ вс≥х установ
буржуазного ладу? „ерез що свобода обма-
ну друкованим словом повинна бути вище
за свободу експлуатац≥њ працюючих на фа-
бриках? „ерез що большевики (й т≥льки
вони!) повинн≥ були дозвол¤ти необмежену
свободу слова й пропаганди, свободу впли-
`
188
`
ву на темн≥, забит≥ маси ворогам тих мас?
¬они так само, ¤к ≥ вс¤ка инча влада в гро-
мад¤нств≥, под≥леному на кл¤си, були кл¤-
совою владою. ¬они також мали своњ кл¤-
сов≥ ц≥л≥, в ≥м'¤ ¤ких гн≥тили ц≥л≥ инчих кл¤с.
јле от-тут то й Ї де¤ка р≥жнищ¤: в ≥м'¤ ¤ких
саме ц≥лей робилис¤ одн≥ й друг≥ насильства.
÷≥л≥ большевик≥в були: знищити владу бур-
жуазноњ кл¤си, створити владу працюючих
кл¤с (д≥ктатуру пролетар≥ата й сел¤нства),
силою цењ влади зм≥нити продукц≥йн≥ в≥д-
носини в пролетарськ≥й держав≥ й направи-
ти громад¤нство на шл¤х соц≥ал≥стичного
розвитку. —е-б-то знищити пануванн¤ не-
значноњ меньчости людей над величезною
б≥льшостю, знищити вс¤ке пануванн¤ одноњ
кл¤си над другою способом знищенн¤ вс≥х
кл¤с ≥ перетворенн¤м кл¤совоњ держави в
громаду працюючих, соц≥альне р≥вних м≥ж
собою людей. ¬они вживали насильств ≥ не-
р≥вности дл¤ того, щоб ввести р≥вн≥сть ≥
знищити вс¤ке насильство.
`
ќт в ≥м'¤ ¤ких ц≥лей большевиками тво-
рились насильства над гул¤щими людьми,
над маленькою меньчостю ради ≥нтерес≥в ве-
личезних мас працюючих ≥ вс≥Їњ людсько-
сти. ¬ ≥м'¤ цих ц≥лей заборон¤лась ≥ преса
цих гул¤щих кл¤с або тих груп "демократ≥њ",
¤к≥ обстоювали непорушн≥сть буржуазного
ладу та вс≥ своњ свободи боротьби за любий
`
189
`
њм лад. “вердо, посл≥довно, часом нав≥ть
жорстоко, але все т≥льки в ≥м'¤ ≥нтерес≥в
ус≥х працюючих вони боролись ус¤кими спо-
собами проти своњх кл¤сових ворог≥в.
`
ќтже ще раз: там, де Ї боротьба, й бо-
ротьба на смерть, там мус¤ть бути вс¤к≥ на-
сильства. ≤ не було, немаЇ й не може бути
такоњ кл¤совоњ влади, ¤ка би тим чи инчим
способом не вживала би насильства над
ворожими соб≥ кл¤сами. «начить, дл¤ вс¤-
кого питанн¤ повинно бути абсолютно не в
цьому. ј в тому, в ≥м'¤ чого робл¤тьс¤
т≥ насильства.
`
≤ от тут кожний вибере соб≥ насильства
тоњ влади, ¤ка найб≥льше охорон¤в його вла-
сн≥ ≥нтереси, ¤ка найб≥льше пасуЇ до його
власного св≥тогл¤ду й ц≥лей.
`
яка ж влада, чињ насильства повинн≥
бути б≥льш до души тим, хто називаЇ себе
представниками працюючих кл¤с? Ќевже
насильства купки кап≥тал≥ст≥в ≥ пом≥щик≥в?
Ќевже насильства того ладу, ¤кий тримаЇ в
темнот≥, злидн¤х ≥ стражданн¤х величезну
б≥льш≥сть ус≥Їњ людськости? Ќевже ≥нтереси
тих, що ради своњх ц≥лей вчинили таке люте,
безм≥рне, кр≥ваве насильство над ус≥м св≥том,
¤к ц¤ всесв≥тн¤ в≥йна?
`
Ќемов би дико, безглуздо нав≥ть ставити
таке питанн¤.
`
ј тим часом так воно було й так Ї й
`
190
`
тепер, що "соц≥ал≥сти" по всьому св≥т≥ не
т≥льки що п≥дп≥рають владу й лад св≥тових
злочинц≥в, а ще бор¤тьс¤, й жагуче, люто
бор¤тьс¤ й словом, ≥ зал≥зом, ≥ вогнем проти
тих, хто нищить той злочинний лад у себе
й хоче знищити його по всьому св≥т≥.
`
4. Ќетривк≥ усп≥хи.
`
ћи, украњнськ≥ "соц≥ал≥сти", на великий со-
ром соб≥ й шкоду, здаЇтьс¤, найб≥льше поклали
сил ≥ житт¤ своњх ≥ чужих працьовник≥в на
цю безславну боротьбу. ≤ нехай не кажуть т≥
вперт≥, запекл≥, сл≥п≥ прислужники гул¤щих,
параз≥тарних кл¤с, що ми боролись в ≥м'¤
справедливости, демократ≥њ, революц≥њ.
`
≤ не треба посилатись на наш≥ усп≥хи в
виборах. ÷е буде так само не сов≥сно, не
щиро, ¤к ≥ наша демократичн≥сть. Ѕудьмо
чесними з собою й другими: ми скористува-
лись несв≥домостю, забитостю мас. Ќе вони
нас виб≥рали, а ми њм накинули нас. ¬они
занадто темн≥, несм≥лив≥ були, щоб добре
розб≥ратис¤ в тому, що ми њм об≥ц¤ли. оли
ми, св≥дом≥ люди, ¤к≥ чули й знали про
можлив≥сть знищенн¤ ≥стнуючого соц≥аль-
ного ладу, так були заг≥пнотизован≥ ним, що
не см≥ли подумати про можлив≥сть цього,
то ¤к могли темн≥ маси сел¤нства (головноњ
нашоњ виборчоњ сили) сто¤ти ≥менно за це?
¬они п≥шли за нами через те, що ми об≥-
`
191
`
ц¤ли њм кращий стан, н≥ж вони мали, -
"трошки меньче поневоленн¤". ¬они не могли
виб≥рати м≥ж нами й кимсь другим, луччим,
бо того другого не було ще тод≥. I т≥льки
через це й до –ос≥йських, ≥ особливо до ”кра-
њнських ”становчих «бор≥в наш≥ украњнськ≥
есери мали таку переважаючу б≥льш≥сть.
`
ј коли прийшов до мас отой "хтось другий
≥ луччий", коли до них ¤к сл≥д д≥йшов його
голос ≥ вони почули, що Ї на св≥т≥ ще б≥ль-
ше, ще краще й що це Ї ≥менно те, що
вони сам≥ невиразно, невисказано, неусв≥до-
млено, але разураз, усе своЇ трудове житт¤
почували й хот≥ли, то х≥ба (скаж≥мо по сов≥-
сти) не почали наш≥ виборц≥ за¤вл¤ти: "ми -
вс≥ большевики"!?
`
ћи все любили казати: наша опорна сила
- сел¤нство. Ќаш сел¤нин з натури своЇњ
в ≥нд≥в≥дуал≥ст-власник, дл¤ його чуж≥ й на-
в≥ть ворож≥ ≥дењ большевизму. яка неправда!
≤ ¤к той самий наш сел¤нин, отой н≥би
ант≥соц≥ал≥ст чудесно почув усю вагу соц≥-
ал≥стичноњ, не т≥льки пол≥тичноњ але й соц≥-
альноњ революц≥њ. ≥ ¤к в≥н прекрасно в≥др≥ж-
нив нас в≥д большевик≥в, ≥ нас покинув, ≥
нас нав≥ть бив, ≥ п≥шов за большевиками.
`
—кажуть: то не сел¤нин ≥шов, а розбе-
щен≥, здеморал≥зован≥ банди салдатства. ј
хто ж те салдатство? „и не т≥ сам≥ сел¤не?
≤ чи не ми ж сам≥ њх називали "переод¤гне-
`
192
`
ними в салдатськ≥ шинел≥ роб≥тниками та сел¤-
нами" ≥ чи не т≥ ж сам≥ "банди" ми так
рад≥сно в≥тали в ињв≥ й називали њх "сла-
вним во¤цтвом"?
`
—кажуть ще: ну, розум≥Їтьс¤, большевиць-
кою демагог≥Їю можна довести найспок≥йн≥-
щий елемент до сказу, можна розпалити темн≥
≥нст≥нкти мас до божев≥лл¤ й посунути њх на
вс¤к≥ злочинства.
`
оли так кажуть пом≥щики, кап≥тал≥сти
та вс≥ т≥, чий стан пануванн¤ було знищено,
дл¤ кого це знищенн¤ њхнього пануванн¤ Ї
злочинство, то тут нема н≥чого дивного.
`
јле дивно, що так говорили "соц≥ал≥сти".
’≥ба ж нашому сел¤нинов≥, хоча би й нав≥ть
"≥нд≥в≥дуал≥стов≥", власнику, х≥ба йому не
краще, коли громад¤нство будуЇтьс¤ й роз-
виваЇтьс¤ на соц≥ал≥стичних основах? ’≥ба
ж у кап≥тал≥стичному громад¤нств≥ в≥н не
оплутаний незримими нитками в усьому сво-
Їму життю, хоча збоку здаЇтьс¤, що в≥н н≥би
живе соб≥ на своЇму хутор≥ й знать н≥чого
не знаЇ? ≤ х≥ба то не через кап≥тал≥стичний
устр≥й сучасного житт¤ в≥н Ї такий темний,
духовно вбогий, кал≥куватий?
`
ј нац≥ональна його недорозвинен≥сть ≥
несв≥дом≥сть х≥ба не Ї здеб≥льшого резуль-
татом усе тих самих соц≥альних в≥дносин су-
часного громад¤нства?
`
–озум≥Їтьс¤, сел¤нин прекрасно зрозум≥в,
`
193
`
що дл¤ його далеко краще буде, коли не
т≥льки в пом≥щик≥в одберуть землю, але й у
кап≥тал≥ст≥в њхн≥ фабрики, заводи, банки, коли
пануванн¤ непрацюючих кл¤с буде знищено.
≥ х≥ба в сам≥й ÷ентральн≥й –ад≥ не було ви-
падк≥в, що наш≥ сел¤не, члени ÷. –ади (не
большевики!) раптом неспод≥вано виступали
й питалис¤: ну, а коли ж ми заводи та фа-
брики передамо робочому народов≥? ћи таких
сел¤н зацитькували, а фракц≥¤ есер≥в кон-
фузилась, бо то ж њхн≥ сел¤не були так≥ "не-
д≥сц≥пл≥нован≥".
`
ќтже н≥чого дивного не було в тому, що
коли ≥дењ большевизму стали широко в≥дом≥
в арм≥њ, серед салдат≥в, а через них ≥ на сел≥,
то село прин¤ло њх з прихильностю. ј вс≥
блискуч≥ результати наших вибор≥в лиши-
лис¤ т≥льки в паперах виборчих ком≥с≥й.