–ќ«ƒ≤Ћ VI.
`
Ѕоротьба за перш≥ п≥двалини јвтоном≥њ.
`
1. ѕромови в каб≥нет≥ й л¤паси на кухн≥. - 2. „ес-
н≥сть з собою руського чорносотенц¤. - 3. “аЇмний союз
чорносотенц¤ з демократом. - 4. 3агально-парт≥йна русь-
ка платформа: јвтоном≥¤ в лапках або "Ќе було, немаЇ
≥ не дати, щоб було". - 5. "Ќасильственна¤ украиниза-
ц≥¤" школи. - 6. «намените "але" на р≥жних п≥длевах.
- 7. рай сент≥ментальност¤м.
`
1. ѕромови в каб≥нет≥ й л¤паси на кухн≥.
`
јле, не вважаючи не те, що онгрес
в≥тали представники руськоњ демократ≥њ, що
говорили хорош≥ слова про право украњнсь-
кого народу на самоозначенн¤, що (може,
нав≥ть ≥ щиро) хот≥ли цими словами затушу-
вати враж≥нн¤ показаного кулака; не вва-
жаючи на те, що онгрес н≥¤ких н≥ сепара-
тистичних, н≥ "самочинних" тенденц≥й не
ви¤вив, що самост≥йницьк≥ промови зустр≥ли
ц≥лковиту неприхильн≥сть онгресу, що ло¤ль-
н≥сть онгресу до –ос≥йськоњ ƒержави й до
–ос≥йського “имчасового ”р¤ду була зама-
н≥фестована нав≥ть тим, що голова онгресу
проф. ћ. √рушевский поц≥лував представника
`
98
`
ур¤ду д. —уковк≥на; не зважаючи на те, що
голос усього св≥домого, активного, ц≥лком
демократичного й до глибини своЇњ ≥стоти
революц≥йного украњнства ви¤вивс¤ на он-
грес≥ в безсумн≥вн≥й, ненав'¤зан≥й, ненаки-
нен≥й йому повнот≥; не вважаючи на все
це, в≥дносини руськоњ демократ≥њ в≥д того
не зм≥нились до украњнськоњ справи.
`
ј здаЇтьс¤, так лог≥чно, так посл≥довно,
так нав≥ть необх≥дно було, щоб руська демо-
крат≥¤ п≥сл¤ ¬сеукрањнського онгресу зм≥-
нила своЇ в≥дношенн¤. оли б вона захот≥ла
бути, коли б вона змогла бути щирою й чесною
з собою й з украњнством, вона повинна була
б так за¤вити: ”крањнц≥! ћи помил¤лись. ћи
думали, що ваш рух Ї штучний, чужий на-
родов≥. „ерез те ми ставились недов≥рчиво
до ваших домагань. р≥м того ми бо¤лись,
що ваш рух - егоњстичний, шов≥н≥стичний, не
революц≥йний, що в≥н Ї небезпечний дл¤ за-
гальноњ справи революц≥њ. “епер ми бачимо,
що ваш≥ домаганн¤ життЇв≥, справедлив≥, що
народ ваш з вами й що ви дорожите рево-
люц≥Їю не меньче, а то й б≥льше, н≥ж ми.
ќтже ми, руськ≥ демократи, щиро бажаючи
бути д≥йсними, посл≥довними демократами,
признаючи за вами право в теор≥њ, хочемо
зд≥йснити це признанн¤ в життю. ћи одхо-
димо на б≥к ≥ уступаЇмо вам право пор¤д-
кувати на ваш≥й земл≥. ¬и не хочете в≥дд≥-
`
99
`
л¤тись в≥д ус≥Їњ –ос≥њ, отже давайте зараз
же установимо форми взаЇмов≥дносин м≥ж
вашим самовр¤дуванн¤м ≥ врадуванн¤м ус≥Їњ
–ос≥њ.
`
«даЇтьс¤, так лог≥чно було зробити т≥льки
такий висновок п≥сл¤ ¬сеукрањнського он-
гресу. јле руська демократична ≥нтел≥генц≥¤
осталась усе тою самою руською ≥нтел≥ген-
ц≥Їю, - роздвоЇною, ≥мпотентною, "мозгович-
ною". ћозком, розумом вона завс≥гди призна-
вала все найкраще й поступове; ≥нтел-
лектуально руська ≥нтел≥генц≥¤ завс≥гди
боролась до фанатичноњ п≥ни на устах за
поступ, р≥вн≥сть, волю, - нав≥ть на каторгу,
на шибеницю могла п≥ти та й ≥шла за своњ
≥нтелектуальн≥ тез≥си. ј в реальному, бу-
денному, особливо емоц≥ональному життю
вона була плоттю в≥д плот≥ рос≥йськоњ тем-
ноти, брутальности, насильства й неохайно-
сти, ¤к ф≥зичноњ, так ≥ моральноњ. Ќа столах
≥ ст≥нах портрети ф≥лософ≥в, великих д≥¤ч≥в
поступу, братерства, свободи, а в л≥жках
блощиц≥, за портретами ж таргани й пруса-
ки. ¬ каб≥нет≥ до сл≥з, до щирого, нефаль-
шивого гн≥ву суперечки й промови про р≥в-
н≥сть ус≥х людей, а в кухн≥ так само щиро
л¤паси по лиц≥ кухарц≥ за пересмажену
курку, "тиканн¤" звощик≥в, кельнер≥в.
`
“е саме й в украњнськ≥й справ≥. ¬ ка-
б≥нет≥, - в газетах, у промовах - ц≥лком
`
100
`
щир≥ слова про р≥вн≥сть ус≥х народ≥в, про
р≥вн≥сть украњнськоњ нац≥њ, про права њњ, а
на кухн≥, а в буденному житт≥ - штик,
кулак, л¤паси за те, що в≥кова наймичка
нарушаЇ пр≥в≥лењ й смаки "барина". ≤ там
щир≥сть, ≥ тут щир≥сть. ≤нтелект живе одним
житт¤м, - емоц≥¤ другим. ѕов'¤занности,
ц≥льности нема. ÷аризм, ¤к сказано, не да-
вав можливости акц≥њ, д≥њ, - через те вс≥
зд≥бности, вс¤ акц≥¤ йшла в ≥нтелект, у ро-
зумуванн¤, в словесно-теоретичн≥ ви¤ви свого
"¤", њ, розум≥Їтьс¤, витворена ненормальними
обставинами пс≥холог≥¤ рос≥йського ≥нтел≥-
гента не могла зм≥нитис¤ в один м≥с¤ць.
ѕарадн≥, ≥нтелектуальн≥ портрети лишились
портретами, а за портретами - буденн≥, емо-
ц≥ональн≥ таргани, прусаки й блощиц≥. ¬с≥
люди - р≥вн≥, а звощику й кельнеров≥ вс¤-
кий руський ≥нтел≥гент ц≥лком легко, при-
вично й добродушно говорить "ти".
`
≤, розум≥Їтьс¤, трудно було б вимагати в≥д
руського ≥нтел≥гента, нав≥ть найдемократич-
н≥щоњ марки, щоб в≥н, маючи таку кал≥кува-
т≥сть душ≥ в ус≥х про¤вах њ≥, в в≥дношенню
до вс≥х ¤вищ житт¤, щоб в≥н в украњнськ≥й
справ≥ раптом зм≥нивс¤. ”крањнське питанн¤
дл¤ його було з сфери буденщини. ¬ бу-
денному ж життю в≥н жив емоц≥¤ми, - зви-
чайними соб≥, обивательськими, неорган≥зо-
ваними, нед≥сц≥пл≥новаш≥ми й нсзалежни-
`
101
`
ми в≥д ус¤ких теор≥й ≥ програм емоц≥¤ми
й прим≥тивними виводами не "чистого розу-
му", а емоц≥онально-практичного. ј емоц≥¤
його, а практичний цей розум утворив йому
давню звичку дивитись на украњнц≥в, ¤к на
"хахлоф", ¤к на частину руського народу,
т≥льки ¤кусь соб≥ см≥шну, недозр≥лу, г≥ршого
сорту, щось врод≥ в≥зника чи кельнера серед
нац≥онального громад¤нства –ос≥њ. ” його
вже давно утворилась звичка добродушно,
"по барски" похльоскувать "хахла" по плеч≥,
говорить йому "ти" й часом давать л¤паси
на кухн≥. ќтже вимагати в≥д руського ≥нте-
л≥гента, щоб в≥н на п≥дстав≥ теоретичних,
"чисто-розумових" вивод≥в своњх уступивс¤
з стану "барина" й посадив поруч з собою
в≥зника й ц≥лком щиро й чесно (чесно з со-
бою, в емоц≥њ!) признав його р≥вним соб≥;
щоб в≥н вийшов з того чудесного помешкан-
н¤, ¤ке так довго вважав своњм, (але ¤ке на-
лежало, в д≥йсности, в≥зников≥, д≥йсному
творцев≥ того помешканн¤ й вс≥х тих вигод,
¤кими ласував ≥нтел≥гент), щоб в≥н це зробив
на п≥дстав≥ т≥льки того, що в≥н у теор≥њ
визнавав це справедливим, - н≥, це був би
прост≥сенький большевизм у нац≥ональн≥й
сфер≥.
`
ј на большевизм не вс¤кий рос≥йський
≥нтел≥гент здатний. Ѕо большевизм Ї ¤к раз
найпосл≥довн≥ще, найсувор≥ще переведенн¤
`
102
`
в житт¤, в буденщину, в емоц≥ю теор≥й ≥
вивод≥в "чистого розуму", це Ї найб≥льша
чесн≥сть з собою.
`
2. „есн≥сть з собою руського чорно-
сотенства.
`
« цього погл¤ду руське чорносотенство
було далеко посл≥довн≥щим. „орносотенець
звик до акц≥њ. ¬≥н хльоскав по плечах ≥ по
мордах в≥зник≥в скр≥зь ≥ завжди, не потре-
буючи в каб≥нет≥ говорити промов на тему
про р≥вн≥сть. Ќ≥¤коњ р≥вности н≥ людей, н≥
кл¤с, н≥ нац≥й йому не потр≥бно було, -
вона йому шкодила. ќтже њњ не було зовс≥м,
не могло й не повинно було бути н≥где. ≤ в≥н
робив так, ¤к думав ≥ почував, чесно, щиро
й активно обстоював своЇ переконанн¤, -
бив по лиц¤х ≥ по головах тих, що соц≥ально
чи нац≥онально хот≥ли п≥др≥вн¤тись до його,
топтав њх ¤ко мога нижче й дужче й вживав
ус≥х способ≥в, щоб унеможливити таке п≥д-
р≥внанн¤.
`
¬изиск украњнськоњ нац≥њ з економичного,
соц≥ального, культурного й инчих погл¤д≥в
був потр≥бний ≥ корисний дл¤ чорносотенц¤
та дл¤ тоњ кл¤си, до ¤коњ в≥н належав. ¬с¤ка
перепона до цього визиску - шкодлива. ѕри-
знанн¤ факту окремоњ нац≥њ украњнськоњ вели
до обмеженн¤ визиску. ќтже ¤сно, що дл¤
чорносотенц¤ н≥¤коњ украњнськоњ нац≥њ не
`
103
`
було, не могло й не повинно було бути. ј
зв≥дси вже, - ц≥лком росл≥довно, - н≥¤ких
прав, н≥¤ких р≥вностей, н≥¤ких сент≥менталь-
ност≥в: украњнство - злочинне, шкодливе ¤ви-
ще, ¤ке треба бить по морд≥, по голов≥, по
очах, по чому попало й топтати без ус¤ких
церемон≥й ¤ко мога дужче. “ак чорносотенець
≥ робив до революц≥њ. ¬≥н би охоче робив
би й п≥д час революц≥њ, але... доводилось об-
межувати себе, церемонитись, трохи нав≥ть
до демократичного ≥нтел≥гента п≥дробл¤тись,
- одне говорить, а друге робить.
`
≤ все ж таки чорносотенство, хоч ≥ поп-
соване в своњй чистот≥ революц≥йною обста-
новкою, серед ¤коњ йому доводилось тепер
бити украњнство по голов≥, було консеквентн≥-
ще за л≥берального й демократичного русь-
кого ≥нтел≥гента. ¬оно устами свого " ≥евл¤-
нина" ц≥лком виразно кликало вс≥х "честних
руських людей" до боротьби з украњнством.
¬сеукрањнський онгрес своЇю силою, своњм
нац≥онально-державним характером т≥льки
надав б≥льше завз¤тт¤ й р≥шучости чорно-
сотенству. Ѕо з цього онгресу воно виразно
побачило, що украњнство - не жарт, що
трьохсотл≥тнЇ битт¤ по голов≥ не вбило його
≥ що воно, ¤к стане зовс≥м на ноги, уб'Ї
саме чорносотенство на ¬крањн≥. –уськ≥ ре-
акц≥йн≥ кола щиро бачили, що Їдиним реак-
ц≥йним, контрреволюц≥йним елементом на
`
104
`
¬крањн≥ ¤вл¤ютьс¤ вони, "русск≥е люди", й
що украњнство в т≥й стад≥њ, в ¤к≥й захопила
його революц≥¤, було суто-революц≥йним еле-
ментом, було наскр≥зь демократичне й най-
б≥льш вороже до чорносотенства.
`
ќтже боротись з украњнством треба було
вс¤кими способами. ≤ чорносотенство, не ви-
голошуючи прекраснодушних промов про
р≥вн≥сть, посл≥довно й ретельно кинулось до
роботи. ¬оно п≥сл¤ першого вибуху рево-
люц≥њ зл¤калось, принишкло й нав≥ть на
украњнство не см≥ло сичати з своњх закутк≥в.
јле очун¤вши трохи, гарненько обнюхавши
с≥туац≥ю, воно заприм≥тило, що в де¤ких
галуз¤х воно ще може одстоювать себе й
своњ поз≥ц≥њ. ¬оно нюхом чисто - "русскаго
чоловbка" учуло, що в украњнському питан-
ню його попередн¤ дореволюц≥йна д≥¤льн≥сть
не т≥льки не зустр≥не нагани в пан≥в суча-
сноњ пол≥тичноњ с≥туац≥њ, руськоњ демократ≥њ,
а ще, може, ¤к не ¤вне, то потайне при-
знанн¤ та, чого доброго, й сп≥вроб≥тництво,
й пом≥ч.
`
3. “аЇмний союз чорносотенц¤ з демо-
кратом.
`
«вичайно, старих, випробованих, царських
способ≥в боротьби з украњнством, - участка,
тюрми, засланн¤, штрафу, заборони, - вже
не можна було вжити. јле лишились ≥ так≥
`
105
`
способи, ¤к≥ ще й тепер годились: наклеп,
брехн¤, ≥нс≥нуац≥¤, глузуванн¤, донос, прово-
кац≥¤, нацьковуванн¤. (ƒив. стат≥ " ≥евл¤-
нина" за кв≥тень, травень 1917 р.) р≥м того
чорносотенство зараз же вз¤лось ≥ до орга-
н≥зац≥њ в≥дпов≥дних орган≥в, ¤к≥ б могли най-
краще оперувати сими способами серед гро-
мад¤нства. ќдним з таких орган≥в стало
товариство "ёгороссовъ.". ёгороси с≥¤ли по
м≥ст≥ вс¤к≥ брехлив≥ чутки, видавали про-
вокац≥йн≥ листки, розпалювали нац≥онал≥-
стичн≥ почутт¤ серед руського обивател¤,
л¤кали його вс¤кими власними вигадками й
скр≥пл¤ли в йому св≥дом≥сть необх≥дности
задержати на ”крањн≥ своЇ становище пану-
ючоњ нац≥њ.
`
„орносотенство не помилилось, рахуючи
на добродушне в≥дношенн¤ до його д≥¤ль-
ности в украњнськ≥й справ≥ з боку руськоњ
демократ≥њ. –озум≥Їтьс¤, н≥ один руський
≥нтел≥гент не зробив н≥чого злого чорн≥й
сотн≥ за все те страшне, люте злочинство,
¤ке воно вчин¤ло над украњнством. ¬ сто-
личн≥й демократичн≥й прес≥ з'¤вилась одна-
друга статт¤ з приводу царськоњ ур¤довоњ
пол≥тики на ¬крањн≥, але це була соб≥ т≥льки
теор≥¤, ≥нтел≥гентська балаканина. „орносоте-
нець знав њй ц≥ну й м≥г спок≥йно спати на
т≥й сам≥й грабован≥й ним, душен≥й ”крањн≥.
`
ћало того, в≥н знав природу руського
`
106
`
≥нтел≥гента наст≥льки добре, що м≥г рахувати
на б≥льше, - на тайне сп≥вчутт¤ своњй д≥¤ль-
ности. I знов таки,-не помиливс¤. –уський
демократ - ≥нтел≥гент охоче йшов на про-
вокац≥ю чорносотенц¤, охоче слухав його
брехень, чуток, охоче безкритично в≥рив
б≥льше, н≥ж украњнц¤м, демократам, соц≥а-
л≥стам, революц≥онерам. ј що охоче в≥рив,
а що охоче йшов на провокац≥ю, на це до-
казом може служити хоча би отой так легко
вихоплений кулак предс≥дател¤ кињвськоњ
ради роб≥тничих депутат≥в.
`
–уський ≥нтел≥гент потребував ¤когось
оправданн¤ свого консерватизму й шов≥н≥зму.
…ому треба було ¤ких небудь, хоч вигаданих,
хоч безглуздих, але п≥дстав дл¤ опоз≥ц≥њ
украњнським домоганн¤м, дл¤ заспокоЇнн¤
свого "чистого розуму", ¤кий хоч-не-хоч
мус≥в визнавати р≥вн≥сть. I чорносотенство,
добре розум≥ючи природу свого ≥нтел≥гента,
п≥дносило йому ц≥ п≥дстави в форм≥ р≥жних
пльоток ≥ чуток: украњнц≥ зб≥раютьс¤ на кон-
грес≥ оголосити федерац≥ю; украњнц≥ будуть
виган¤ть з ”крањни вс≥х руських, Їврењв ≥
пол¤к≥в; украњнц≥ нам≥р¤ютьс¤ зривати д≥на-
м≥том ус≥ руськ≥ школи; украњнц≥ ведуть
переговори з н≥мц¤ми, щоб прорвати фронт.
`
Ѕрехн¤ була ¤вна, але руський ≥нтел≥гент
охоче хапав њњ - й нею аргументував своњ
кулаки.
`
107
`
I ¬сеукрањнський онгрес не т≥льки не
заспокоњв його, не вважаючи на лобизанн¤,
прив≥танн¤ й запевн¤нн¤, але ще б≥льше
зтурбував, - бо онгрес ви¤вив серйозну,
реальну силу украњнства. √руба, прим≥тивна
брехн¤ чорносотенц≥в, що украњнц≥ виженуть
руських з ”крањни, могла справдитис¤, -
справдитис¤ не в досл≥вному знач≥нню, а в
змисл≥ знищенн¤ пануванн¤ руськоњ нац≥њ
на ¬крањн≥.
`
ј це вже була не теор≥¤, не "чистий ро-
зум", а реальн≥сть, буденщина, це торкалось
матер≥альноњ сторони житт¤ руського ≥нтел≥-
гента. «агубивши пануюче становище на
¬крањн≥, в≥н повинен був би шукати соб≥
посади, служби десь инде або вчити укра-
њнську мову, просити дозволу лишитись, по-
чувати себе чужинцем у цьому теплому,
поетичному, багатому краю, де в≥н ст≥льки
стол≥ть почував себе дома, хаз¤њном ≥ паном.
`
Ќ≥, краще було штиком роз≥гнати контр-
революц≥йну, шов≥н≥стичну, нац≥онал≥стичну,
небезпечну дл¤ революц≥њ, дл¤ свободи, дл¤
вс≥Їњ –ос≥њ украњнську р≥вн≥сть. ј ¤к роз≥гнати
не можна в один раз, то розгон¤ти њњ весь
час, ус¤кими способами, не давати њй укр≥п-
л¤тись, наб≥рати сил ≥ захоплювати поз≥ц≥й.
`
ќт таким чином руський демократ, рево-
люц≥онер, поборник прав людини й ус≥х
найширших свобод - опинивс¤ в одному та-
`
108
`
бор≥ з чорносотенцем, контрреволюц≥онером
≥ ворогом ус¤коњ свободи, насильником ≥ па-
раз≥том.
`
4. «агальнопарт≥йна руська платформа:
јвтоном≥¤ в лапках або "не було, немаЇ
≥ не дати, щоб було".
`
–озум≥Їтьс¤, про цей таЇмний союз н≥ в
промовах, н≥ в газетах, чорносотенних чи
демократичних, н≥чого не говорилрсь. I та
й друга сторона мовчки, але св¤то берегли
свою неписану умову. јле вони в буденному
життю стр≥чались на сп≥льному пол≥ й друж-
но йшли разом. “≥льки кожний тримавс¤
власноњ тактики й п≥дход¤щих соб≥ засоб≥в.
`
„орносотенець просто кричав, гвалтував,
л¤кав, брехав ≥ вимагав од ”р¤ду, щоб укра-
њнству, на п≥дстав≥ його донос≥в, не давалось
н≥¤ких прав, бо це небезпечно дл¤ –ос≥њ.
`
ƒемократ не кричав, (але характерно, що
й чорносотенц¤ не спин¤в, не протестував
проти його людожерних вигук≥в!). ¬≥н просто
соб≥ м≥ркував ≥ лог≥чно, розумово, "в ≥нте-
ресах демократ≥њ й революц≥њ" доводив, що
украњнству н≥¤коњ автоном≥њ не треба, що р≥в-
н≥сть ус≥х людей ≥ нац≥й зовс≥м не значить,
що украњнц≥ мають право "самочинно" вир≥-
шувати так≥ складн≥, трудн≥ питанн¤, ¤к
автоном≥¤ й федерац≥¤. “а й чи мають укра-
њнц≥ права добиватись ц≥Їњ автоном≥њ? он-
`
109
`
грес не може бути автор≥тетом у ц≥й справ≥,
бо в≥н вибраний не по п'¤тичленн≥й вибор-
ч≥й формул≥. ќтже нев≥домо ще, що скаже
украњнський народ, коли прийде до вибор≥в
по п'¤тичленн≥й с≥стем≥. ќтже украњнц¤м
ц≥лком можна було б задовольнитись куль-
турно-нац≥ональною автоном≥Їю. ј там дал≥,
коли зберутьс¤ ¬серос≥йськ≥ ”становч≥ «бо-
ри, й про инчу автоном≥ю буде п≥дн¤то пи-
танн¤. ј ¤к воно вир≥шитьс¤, то про це
скажуть своЇ р≥шаюче слово от≥ ”становч≥
«бори.
`
I треба зазначити, що на ц≥й теоретичн≥й
поз≥ц≥њ з≥йшлись ≥ " ≥eвл¤нинъ", представник
руськоњ реакц≥њ, й " ≥евска¤ ћысль", пред-
ставниц¤ руськоњ "революц≥йноњ" демократ≥њ.
`
" ≥евл¤нинъ" трошки злукавив, п≥дро-
бивс¤ п≥д демократа. јле це справ≥ не шко-
дило, бо суть ц≥Їњ "культурно-нац≥ональноњ
автоном≥њ" ¤к раз пол¤гала в тому, що це
не була автоном≥¤, що в ц≥й формул≥ була
¤к раз одмова на вс≥ домаганн¤ украњнства,
що в н≥й не було н≥¤кого поз≥тивного, реаль-
ного зм≥сту й що сам≥ автори њњ, коли б за-
хот≥ли зд≥йснити њњ, не знали б, що саме
треба практично дл¤ того робити, в чому, в
¤ких органах, у ¤ких нормах њњ ви¤вити. ƒл¤
чорносотенц¤ ¤сно було, що культурно-
нац≥ональна автоном≥¤ визначаЇ те, що:
1. управл≥нн¤ й пор¤дкуванн¤ економичним,
`
110
`
господарським ≥ ф≥нансовим житт¤м ли-
шаЇтес¤ так само в руках руського ур¤ду;
так само буде провадитись пол≥тика безог-
л¤дного, егоњстичного визиску окрањн на ко-
р≥сть штучно, в ≥м'¤ завойовницько-гра-
б≥жницьких ц≥лей утвореного руським цариз-
мом центру; що на ”крањн≥ ц¤ пол≥тика буде
провадитись так само, ¤к вона провадилась
до цього часу; 2. що транспорт, зал≥зниц≥
буде й надал≥ п≥д керуванн¤м руського
центру; 3. що адм≥н≥страц≥¤ лишитьс¤ в ру-
ках руських; 4. про в≥йсько, фльоту, монету
й казати нема чого; що, словом, все еконо-
мичне, господарське, адм≥н≥стративне пор¤д-
куванн¤ краЇм лишитьс¤ тим самим, ¤ким
воно було й тепер. —е-б-то, що украњнський
народ, при культурно-нац≥ональн≥й автоном≥њ
так само, ¤к ≥ дос≥, не мав би н≥¤к≥с≥нького
голосу в пор¤дкуванню своњм господарством,
що так само його можна було обдирати, ¤к
≥ ран≥ще.
`
Ќа таку "автоном≥ю" чорносотенець м≥г
з охотою пристати. “аку "автоном≥ю" визнав
≥ з'њзд кадет≥в, представник≥в л≥беральноњ
буржуаз≥њ на ¬крањн≥. ѕроти такоњ "автоно-
м≥њ" не мав н≥чого н≥ один пор¤дний "русс-
к≥й челов'≥жь" у –ос≥њ. ÷е було й л≥беральне,
й поступово, й слово "автоном≥¤" було й дл¤
себе не обидно. ќдним словом; "не було,
немаЇ ≥ не дати, щоб було."
`
111
`
5. "Ќасильственна¤ украинизац≥¤" школи.
`
™дине, що могло би турбувати чорносо-
тенц¤, це те, що украњнство при нац.-куль-
турн≥й автоном≥њ все ж таки д≥ставало школу.
÷е могло ¤к не зразу, то в майбутности
привести до ¤коњсь инчоњ автоном≥њ.
`
јле чорносотенець не дурно згожувавс¤
на таку "автоном≥ю". ¬≥н знав, що, маючи
ф≥нанси, економику, адм≥н≥страц≥ю, вс≥ апа-
рати державно-пол≥тичного житт¤ в своњх
руках, можна й школу поставити в так≥
умови, що вона сама собою помре. ≤ нехай
соб≥ буде тод≥ "автоном≥¤". ј що на таку
"автоном≥ю" п≥дуть ≥ л≥беральн≥ кадети, й
революц≥йн≥ есери, й ортодоксальн≥ есдеки, то
про це чорносотенець уже сумн≥ву не мав,
уже в≥н мав з ними тайний масонський знак.
`
≤, знов таки, чорносотенець не помиливс¤.
÷¤ угода чудесно ви¤вилась зараз же п≥сл¤
¬сеукрањнського онгресу в шк≥льному пи-
танню, в тому Їдиному питанню, де давалась
автоном≥¤. ёгороси з ц≥ничним лицем≥рством
забили на гвалт: украњнц≥ хот¤ть вигнати
руських д≥тей з школи, украњнц≥ хот¤ть при-
мусово украњн≥зувать руських. –озпочавс¤
ц≥лий р¤д зас≥дань шк≥льних рад, шк≥льних
батьк≥вських ком≥тет≥в, на ¤ких, дружно
з'Їднавшись, чорносотенець ≥ демократ, одно-
душно стали виносити протест за протестом,
`
112
`
посилаючи њх до ”р¤ду. ¬они протестували
проти "насильственной украинизац≥и"! ¬они
вимагали в≥д ”р¤ду заход≥в проти такоњ не-
справедливости; в ≥м'¤ гуманности, люд-
ськости, в ≥м'¤ занедбанах прав великоњ
руськоњ нац≥њ вони домагались обмеженн¤
украњнських жорстокостей.
`
≤ це ¤к раз у той момент, коли з'њзд учи-
тел≥в з ус≥Їњ ”крањни виносив своњ так≥ бо¤зк≥,
так≥ скромн≥ постанови;
`
1) ѕросити ÷ентральну –аду звернутис¤
до м≥н≥стра народньоњ осв≥ти й до вищих
шк≥л на ”крањн≥ з тим, щоб вони вс¤кими
способами полекшили читанн¤ виклад≥в на
украњнськ≥й мов≥".
`
÷е в справ≥ вищоњ школи, про "насиль-
ственную украинизац≥ю" ¤коњ в першому
пункт≥ резолюц≥њ ще таке говоритьс¤:
`
"Ќе ухвалюючи наперед, ¤к зложитьс¤
наука в вищих школах на ”крањн≥, в ¤к≥й
м≥р≥ будуть потр≥бн≥ вищ≥ школи м≥шаноњ що
до мови науки, або окрем≥ школи з наукою
в р≥дн≥й мов≥, необх≥дно зараз звернутис¤
до украњнських учительських роб≥тник≥в у
вищих школах, що живуть поза тер≥тор≥Їю
”крањни, предкладаючи њм негайно перенести
своњ виклади на ”крањну;
`
2) «вернутис¤ до тих професор≥в ≥ учи-
тел≥в вищих шк≥л, що опановують украњнську
мову, з закликом перейти в своњх лекц≥¤х до
`
113
`
сењ мови або бодай в≥дкрити паралельн≥ кур-
си на с≥й мов≥".
`
ўо ж до середньоњ школи, то педагог≥ч-
ш≥й з'њзд вимагав такого страх≥тт¤:
`
"1. ”крањнськ≥ середн≥ школи повинн≥ бути
заснован≥ в найближч≥м час≥. 2. ”держувати
њх треба засобами казни. 3. ¬ першу чергу
треба одкривати г≥мназ≥њ. 4. —ередн¤ школа
повинна бути з сп≥льною наукою. 5. ќснову-
вати вс≥ середн≥ школи не т≥льки по б≥льших
м≥стах, але й по селах, _а де населенн¤
ц≥лком украњнське, украњн≥зувати й
стар≥ школи_ (ѕ≥дкресленн¤ моЇ. јвтор.)
6. ѕрофес≥ональн≥ школи одкриваютьс¤ в
м≥ру потреби. 7. Ќаука украњнськоњ мови, ≥сто-
р≥њ й л≥тератури обов'¤зкова в ус≥х школах
на ”крањн≥. 8. ¬ тих школах, де учн≥ в б≥ль-
шости украњнц≥, в приготовл¤юч≥й ≥ в 1-й
кл¤с≥ наука зовс≥м украњнська, а в инчих
кл¤сах т≥льки виклад мови й предмет≥в укра-
њнознавства, але по двох роках у вс≥х тих
школах наука зовс≥м украњнська. 9. ѕри укра-
њнських г≥мназ≥¤х твор¤тьс¤ рос≥йськ≥ пара-
лельки там, де того вимагаЇ значна мень-
ш≥сть руських. 10. “ам, де покажетьс¤ знач-
на менш≥сть украњнських д≥тей, забезпечу-
Їтьс¤ виклад украњнськоњ мови".
`
(–езолюц≥њ ѕедагог≥чного «'њзду в ињв≥
5-го кв≥тн¤ 1917 року).
`
» от проти такоњ "насильственной укра-
`
114
`
инизац≥и" руська демократ≥¤, руська буржу-
аз≥¤, руське чорносотенство й руський оби-
ватель, скликаючи збори й з'њзди, палко
обурено протестували.
`
≤ ¤ку характерну дл¤ руськоњ ≥нтел≥генц≥њ,
¤ку обмаслену ЇлеЇм чистого розуму форму
надавала своњм чисто зв≥р¤чим емоц≥¤м!
`
Ќаприклад, телеграма до м≥н≥стра ј. ћа-
нуйлова:
`
"«агальн≥ збори союза ком≥тет≥в батьк≥в
≥ педагог≥чних рад в≥тають у ваш≥й особ≥
першого в≥дпов≥дального м≥н≥стра народньоњ
осьв≥ти, ¤кий скасував шк≥льне кр≥пацтво;
тепер ц¤ школа в≥льна на шл¤ху розвитку
й вихованн¤ майбутн≥х в≥льних громад¤н,
в≥льна в своњм нац≥ональн≥м самоозначенню.
јле (!) збори гадають, що тепер середн¤
школа повинна зберегти св≥й основний за-
гальнорос≥йський характер з бажаним у н≥й
курсом украњнознавства".
`
ј от, наприклад, ще один зразок. “еле-
грама також, але в≥д "√рупи кор≥нних ћа-
лорос≥в" (секц≥¤ ёгорос≥в, чорносотенц≥в).
"Ќовое ¬рем¤" з «0 кв≥тн¤ вм≥щуЇ цю теле-
граму п≥д таким заголовком: "ѕротест проти
примусовоњ украњн≥зац≥њ школи в ћалорос≥њ":
`
"” в≥льн≥й рос≥йськ≥й держав≥, збудован≥й
на точно додержаних правних основах, ус≥м
громад¤нам повинна належати вол¤ куль-
турно-нац≥онального самоозначeнн¤ й через
`
115
`
тe тим з малорос≥в, ¤к≥ вважають себе за
украњнц≥в, се-б-то за представник≥в ц≥лком
окремого народу, повинна належати широка
вол¤ культурно-нац≥онального самоозначен-
н¤, але т≥льки при умов≥ недопущенн¤ н≥¤-
ких про¤в≥в примусовоњ украњн≥зац≥њ тих ма-
лорос≥в, ¤к≥ вважають себе руськими та при
умов≥ непорушного збереженн¤ за руською
мовою знач≥нн¤ державноњ мови...".
`
≤ це ж усе говорилось у той час, коли щe
не було зроблено н≥ одного розпор¤дженн¤
ур¤ду про фактичне заведенн¤ украњнськоњ
мови не то що в вищих чи середн≥х, але њњ
нищих, народн≥х школах; коли не було ви-
дано на украњн≥зац≥ю н≥ одноњ коп≥йки з тих
м≥л≥ард≥в, ¤к≥ що року смоктались з украњн-
ського народу; коли в ињв≥ т≥льки на при-
ватно-громадськ≥ кошти закладались украњн-
ськ≥ г≥мназ≥њ; коли ур¤д пальцем не кивнув,
щоб хоч у ¤к≥йсь м≥р≥ реал≥зувати своњ пр≥н-
ц≥п≥альн≥ за¤ви про право украњнц≥в на на-
ц≥онально-культурне самоозначенн¤.
`
6. «намените "але" на р≥жних п≥длевах.
`
≤ ¤к надзвичайно ц≥каво виступало раз-
ураз зараз же п≥сл¤ отого нещасного, за¤ло-
зеного "права нац≥онального самоозначенн¤"
оте "але"! ” вс≥х, без вињмку, кл¤с ≥ теч≥й
руського громад¤нства! “≥льки на р≥жних
парт≥йних п≥длeвах.
`
116
`
ѕочнемо з чорносотенц¤:
`
" ≥евл¤нинъ" (12.IV.17.):
`
"«маганн¤ до культурно-нац≥онального са-
моозначенн¤ ц≥лком природне дл¤ кожного
народу й йому не треба ставити перешкод (!),
але це завданн¤ безумовно зд≥йсниме й без
автоном≥њ, лише при умов≥ утворенн¤ широ-
коњ самоуправи, ¤ка в≥дпов≥дала б м≥сцевим
краЇвим ознакам".
`
Ћ≥беральний буржуа, кадет:
`
8-й всерос≥йський парт≥йний з'њзд парт≥њ
"народной свободи" в≥д 10-11 ма¤ 1917.
`
ожна промова, кожний доклад почина-
Їтьс¤ з науково-обставлених, л≥беральних
за¤в про "право нац≥онального самоозна-
ченн¤", але "ѕарт≥¤ пародньоњ свободи дл¤
тепер≥шнього моменту не вважаЇ правильним
розв'¤занн¤ питанн¤ в напр¤м≥ утворенн¤
нац≥онально-тер≥тор≥альноњ автоном≥њ". (ѕро-
мова ѕ. ћ≥люкова, голови парт≥њ).
`
«ам≥сць того пропонуЇтьс¤ та сама к≥ев-
л¤нинська широка самоуправа, ¤ка в кадет≥в
називаЇтьс¤ "пров≥нц≥альною автоном≥Їю".
`
–уський демократ; соц≥альдемократ-
меньшевик:
`
ќкружний з'њзд у ињв≥ в перших числах
ма¤ (н. ст.). –еферент, л≥дер парт≥њ: "ѕризна-
ючи право нац≥й на самоозначенн¤, ми не
ставимо перешкод (!) [ц≥лком, буквально, так
само, ¤к " ≥евл¤нинъ", що казав "не треба
`
117
`
ставити перешкод"!] н≥¤ким формам само-
означенн¤, але активно п≥ддержуЇмо т≥льки
ту форму, ¤ка не шкодить ≥нтересам проле-
тар≥ату".
`
ј через те, ц≥лком одкидаючи федерац≥ю,
не погожуючись на нац≥онально-тер≥тор≥альну
автоном≥ю, кињвська окружна нарада рос. со-
ц≥альдемократичноњ парт≥њ (меньшевик≥в) ви-
знаЇ право крањн на автоном≥ю, ¤ка б забез-
печувала... культурно-нац≥ональн≥ дома-
ганн¤ нац≥й.
`
јле "до компетенц≥њ краЇвих представ-
ницьких з≥брань не належать питанн¤, що
торкаютьс¤ оборони, м≥жнародн≥х зносин,
митовых договор≥в, зал≥зничих ≥ водних шл¤-
х≥в, почт ≥ телеграф≥в, монети, м≥р ≥ ваги,
карного, ц≥в≥льного, торговельного й роб≥т-
ничого законодавства".
`
≤ тут же, не всил≥ зтримати своЇњ мозго-
вичноњ, теоретично-≥нтел≥гентськоњ половини
натури, конференц≥¤ стаЇ перед портретом
ћаркса в ортодоксальну позу й суворо-на-
тхено за¤вл¤Ї:
`
"–≥вночасно нарада вважаЇ, що бур-
жуазно-нац≥онал≥стичн≥ змаганн¤, ¤к≥ роб-
л¤ть складними завданн¤ революц≥њ, затем-
нюючи кл¤сову св≥дом≥сть пролетар≥ату й
загрожуючи його едности, повинн≥ стр≥чати
найр≥шуч≥шу одс≥ч з боку с.-д. роб≥тничоњ
парт≥њ. ¬ Їдности пролетар≥ату лежить запо-
`
118
`
рука його сили й перемоги найвищого добра
загально-людськоњ культури. Ќайкращим спо-
собом боротьби з воюючим нац≥онал≥змом Ї
протиставл¤нн¤ йому пролетарського ≥нтер-
нац≥онал≥зму та ви¤вленн¤ кл¤сових проти-
р≥чностей серед кожноњ нац≥њ." (–езолюц≥њ
конференц≥њ.)
`
¬о≥стину, ц≥ люди на ст≥льки були за-
сл≥плен≥ своњм "воюючим нац≥онал≥змом",
своњм темним, жадним, гарчащим чутт¤м
нац≥онального пануванн¤, що не бачили, ¤к
об≥ймалис¤ з чорносотенством, ¤к затемн¤ли
кл¤сову св≥дом≥сть працюючих, ¤к затирали
протир≥чч¤ м≥ж " ≥евл¤ниномъ", "–bчью", з
одного боку та " ≥евскою ћыслью" й "–а-
бочею √азетою" з другого.
`
≤ мало того, що вони не впускали н≥ на
крихту свого пануванн¤, що лицем≥рно
гвалтували проти можливости уступки, вони
ще ла¤ли нас за те, що ми см≥ли хот≥ти
свого визволенн¤. Ћа¤ли кожний по своЇму,
виб≥раючи з свого пол≥тичного лекс≥кону ту
лайку, ¤ка кожн≥й груп≥ здавалась найб≥льш
дошкульною й разом з тим аг≥тац≥йною.
`
„орносотенство ла¤ло мазепинц¤ми,
сепаратистами, н≥мецькими запроданц¤ми.
адет-буржуа називав "вузькими шов≥н≥-
стами, тупими нац≥онал≥стами. ƒемократ, особ-
ливо соц≥ал≥ст, буржуазними нац≥онал≥ста-
ми. контрреволюц≥онерами й реакц≥онерами.
`
119
`
Ќаприклад:
`
"–абоча¤ √азета", початок ма¤ 1917 р.:
"“р≥вожн≥ в≥сти приход¤ть з ”крањни. —уд¤чи
з донесень ком≥сар≥в виконавчого ом≥тету,
там дуже сильн≥ нац≥онально-федерал≥стичн≥
змаганн¤ майже ц≥лком в≥дд≥литис¤ в≥д –ос≥њ,
скликати самост≥йн≥ ”становч≥ «бори ”крањни
й Ќоворос≥њ. ћи сам≥ висуваЇмо пр≥нц≥п
самоозначенн¤ народ≥в, ¤к≥ засел¤ють –ос≥ю,
й домагаЇмось найширшого самоозначенн¤
нав≥ть у краЇв≥й автоном≥њ, але федерал≥стич-
ний рух на ”крањн≥ маЇ характер нац≥ональноњ
виключности, др≥бно-буржуазний, реакц≥йний
характер. оло гасла в≥дд≥ленн¤ ”крањни
гуртуютьс¤, ¤к радикальне крило украњнських
нац≥онал≥ст≥в, так ≥ багато бувших столипин-
ц≥в, що спод≥вають знайти в йому п≥дйому
дл¤ контрреволюц≥йноњ кампан≥њ."
`
ќтже, нав≥ть столипинц¤ми пас ла¤но.
Ѕ≥льше вже н≥куди.
`
(ƒл¤ повноти картини ще треба одзначити
теоретичне, газетне в≥дношенн¤ рос≥йських
есер≥в ≥ большевик≥в до украњнського питан-
н¤. ≈сери признали федерац≥ю, а большевики
нав≥ть "право самоозначенн¤" "вплоть до от-
дbлен≥¤".
`
ѕро есер≥в говорити багато не треба, -
њхн¤ природа мало чим в≥др≥жн¤етьс¤ в≥д
природи меньшевика. јле на великий жаль
≥ на шкоду ¤к т≥й велик≥й соц≥альн≥й справ≥
`
120
`
¤ку вони провадили, так ≥ справ≥ украњн-
ського нац≥онального визволенн¤, большевики
теж не були до к≥нц¤ посл≥довними. « даль-
шого перегл¤ду под≥й це буде видно виразно.)
`
7. рай сент≥ментальност¤м.
`
“аким чином "¬сеукрањнський онгрес мав
ще те знач≥нн¤, що поклав край сент≥менталь-
ним похл¤скуванн¤м "старшого брата" по
плеч≥ украњнства, примусив його ви¤вити своЇ
справжнЇ, реальне в≥дношенн¤ до його, а
тим самим примусив украњнство поставитись
ще серйозн≥ще, ще уважн≥ще до орган≥зац≥њ
своњх сил.
`
Ѕо ми побачили, що н≥¤ка наша револю-
ц≥йна, соц≥альна, пол≥тична й нац≥ональна
чистота не маЇ н≥¤к≥с≥нького знач≥нн¤ в очах
руських, не переконуЇ њх ≥ н≥ тр≥шки не ¤вл¤-
Їтьс¤ засобом дос¤гненн¤ наших домагань.
Ѕо м≥г же онгрес, складений з представ-
ник≥в сел¤нства, роб≥тництва й трудовоњ ≥н-
тел≥генц≥њ, в устах " ≥евской ћысли" й
"–абочей √азети" стати осередком буржуаз-
ного, воюючого, реакц≥йного нац≥онал≥зму й
нав≥ть притулком дл¤ столипинц≥в, се-б-то
дл¤ тих же к≥евл¤н≥нц≥в, чорносотенц≥в, се-б-то
дл¤ найлют≥ших ворог≥в украњнства!
`
оли люди в засл≥плености своњй можуть
договоритись до таких диких, беаглуздих аб-
сурд≥в, то чим њх можна переконати?
`
121
`
ќчевидно, т≥льки своЇю силою.
`
Ѕо, власне, й њхн≥м найголовн≥щим ар-
гументом було те, що ми не маЇмо н≥¤коњ
сили, що ми - не нац≥¤, а коли й нац≥¤, то
така нерозвинена, така безсила, що не варта
н≥¤ких державних форм.
`
ƒобре. ћи поминали причини нашоњ не-
сили. ћи вже не посилались на те, що то ж
њхн≥й, руський царизм зробив нас нерозви-
неними, малосильними, покал≥ченими. ћи
вже не доказували, що це досить таки ц≥н≥-
чний аргумент з боку руськоњ демократ≥њ, -
¤ка так спок≥йно мовчала, коли руський мо-
нарх≥зм душив нас, - посилатись на нашу не-
додушен≥сть ≥ на ц≥й п≥дстав≥ одмовл¤ть
нам у засобах видужати.
ћи - не нац≥¤? ћи - не сильн≥? ƒобре. ћи
покажемо не в теор≥њ, не в резолюц≥¤х, не в
посиланн¤х на справедлив≥сть, а в життю,
в фактах його, в ус≥х про¤вах, сторонах ≥
¤вищах його, що ми ще не задушен≥, що ми
хочемо, можемо й будемо жити, що ми сло-
вом - нац≥¤ й що маЇмо сили дл¤ того, щоб
бути нац≥Їю.