–ќ«ƒ≤Ћ XIV.
`
”года з –ос≥йським “имчасовим ѕрави-
тельством (15-16 липн¤ 1917 р.).
`
1. Ќе з доброњ вол≥.-2. як не спинити, то хоч галь-
мувати. - 3. ƒругий ”н≥версал ÷ентральноњ –ади й ƒе-
кларац≥¤ “имчасового ѕравительства
`
1. Ќе з доброњ вол≥.
`
“акою тактикою ÷. –ади –ос≥йський “им-
часовий ”р¤д був позбавлений ус¤коњ мож-
ливости ¤кого будь насильственого виступу
проти украњнства. Ќе було н≥ одного вчинку,
¤кий би дав право на таке насильство. ј в
той же час сама ÷. –ада ¤вно зм≥цнювала
своњ поз≥ц≥њ, наб≥рала все б≥льшого й б≥ль-
шого знач≥нн¤ в пол≥тичному життю краю.
`
Ѕуржуазн≥ кола, розум≥Їтьс¤, не потребу-
вали н≥¤ких юридичних чи моральних оправ-
дань дл¤ р≥шучих виступ≥в проти украњнц≥в.
≤ вони наст≥йно домагались цього в≥д ”р¤ду.
`
јле, ¤к сказано вже, ”р¤д не пристав
на њхн≥ домаганн¤. р≥м юридичних чи мо-
ральних мотив≥в, в≥н мав той особливо-важ-
ний мотив, що такий виступ проти ÷ентраль-
`
274
`
ноњ –ади м≥г просто не удатис¤ њм ≥ ще б≥ль-
ще д≥скред≥тувати ”р¤д. Ќа оборону ÷. –ади
могли би рушити з фронту украњнськ≥ части,
в тилу на захист њњ стала б велика б≥льш≥сть
людности ”крањни, всередин≥ самоњ руськоњ
демократ≥њ через це вийшла б гостра супе-
речка й усе могло би ск≥нчитис¤ великою
шкодою ¤к дл¤ справи оборони –ос≥њ, так ≥
дл¤ справи революц≥њ.
`
«ам≥сць боротьби ”р¤д вибрав шл¤х по-
розум≥нн¤ з ÷. –адою. ÷е було й демократично,
й розумно, й виг≥дн≥ше дл¤ самого ”р¤ду.
`
јле що не з доброњ вол≥ своЇњ –уський ”р¤д
прийшов до цього, що це був результат сили
й тактики украњнства, що ”р¤д з великою
охотою й не п≥шов би на таке порозум≥нн¤, про
це св≥дчить характер, зм≥ст ≥ ц≥л≥ перего-
вор≥в ”р¤ду з ÷. –адою. Ќе було в них д≥й-
сноњ, теплоњ щирости, не було отвертого, ро-
зумного признанн¤ своњх помилок ≥ щирого
бажанн¤ надал≥ вести справу поважно й
справедливо. “он дужчого, ¤кий примушений
≥ти на уступки перед слабшим. ѕомилки?
Ќ≥¤ких помилок не було. ј ц≥ль: перегово-
рами й угодою спинити переможний х≥д укра-
њнського руху й вдержати все, що можна
вдержати.
`
ћи розум≥ли це. ћи знали також, що
переговорами й угодою з ”р¤дом ми охоло-
жуемо температуру "самочинности", рево-
`
275
`
люц≥йности мас, що, ввод¤чи в "казенн≥"
норми нашу боротьбу, ми з одного боку сам≥
себе знесилюЇмо.
`
јле з другого боку можлив≥сть уникнути
нер≥вноњ боротьби, а, значить, можлив≥сть
через цю угоду здобути фактичне зд≥йснен-
н¤ наших домагань, а з ним д≥стати засоби
дл¤ дальшоњ орган≥зац≥њ й в≥дроженн¤ нац≥-
ональних сил, ц≥ можливости наст≥льки б≥ль-
ше давали поз≥тивноњ користи, що ми охоче
п≥шли на переговори.
`
2. як не спинити, то хоч гальмувати.
`
”сп≥шности цих переговор≥в спри¤ло ще
й те, що неукрањнська демократ≥¤ на ”кра-
њн≥, ¤к уже згадувалось, почала сама бачити,
що дужчою за нењ силою, а, значить, ≥ д≥й-
сною владою ¤вл¤Їтьс¤ украњнська демокра-
т≥¤, що боротьба з украњнством не приведе
до перемоги, а до кр≥вавих конфл≥кт≥в, ¤к≥
будуть на рад≥сть т≥льки вич≥куюч≥й цього
реакц≥њ.
`
≤ коли до ињва прибули три м≥н≥стри
“имчасового ”р¤ду (÷еретелл≥, “ерещенко
й eренський) дл¤ остаточного вир≥шенн¤
умов порозум≥нн¤, то тут уже приходило до
згоди м≥ж украњнством ≥ неукрањнством.
`
јле трудно приходило, з недов≥рр¤м, з не-
в≥льним пригадуванн¤м минулого, з бажан-
н¤м виговорити б≥льше.
`
276
`
≤, розум≥Їтьс¤, неукрањнська демократ≥¤
займала поз≥ц≥ю свого ”р¤ду, - њй хот≥лось
удержати що можна вдержати, ¤кось опану-
вати украњнським рухом ≥ ¤к не спинити
його, то хоч загальмувати та хоч трохи за-
тримати своЇ пануюче становище.
`
як ≥люстрац≥¤ цього може послужити
невеличка статт¤ з "Ќовоњ –ади" з 14. VII:
`
"ѕотребу порозум≥нн¤ розум≥ють обидв≥
сторони, прагнуть його й, хоч може повол≥,
йдуть до нього. ќстанн≥ми дн¤ми висунуто
вже конкретн≥ пл¤ни такого порозум≥нн¤.
`
"—аме Ї два пл¤ни. ќдин, що висувають
заступники неукрањнських орган≥зац≥й, зво-
дитьс¤ до того, щоб створити повний краЇвий
орган, у ¤кому знайшли б заступництво вс≥
м≥сцев≥ орган≥зац≥њ з в≥дпов≥дною участю в≥д
÷ентральноњ –ади. ƒругий, що виходить
з украњнських круг≥в, пол¤гаЇ в т≥м, щоб но-
вого органу не творити, а реформувати ÷. –.,
давши в н≥й в≥дпов≥дне заступництво неукра-
њнським орган≥зац≥¤м. –≥вн¤ючи ц≥ два про-
екти, не можемо не дати переваги останньому
з мотив≥в чисто об'Їктивноњ природи.
`
"ƒ≥ло в т≥м, що ÷ентральна –ада здобула
вже соб≥ серед мас на ”крањн≥ широку по-
пул¤рн≥сть ≥ маЇ певний автор≥тет серед б≥ль-
шости м≥сцевоњ людности, се-б-то серед ”кра-
њнц≥в. ’очби ¤к був зручно й добре складений
новий орган, йому довелос¤ б ще завойову-
`
277
`
вати соб≥ попул¤рн≥сть ≥ дов≥рр¤, й хто знаЇ
чи це йому пощастило б, ≥ не в≥домо, чи
хутко. ј тимчасом ми живемо п≥д таку га-
р¤чу пору, коли треба працювати над орга-
н≥зац≥Їю краю зараз, не в≥дкладаючи може
н≥ на один день. ƒо того ж, хочби й був
утворений новий орган, ÷ентральна –ада не
може бути просто розпущена, бо складав њњ
ц≥лий, р¤д нац≥ональних з'њзд≥в, ¤к перший
нац≥ональний, сел¤нський та в≥йськовий, ≥
щоб розпустити њњ, треба б постанови таких
само автор≥тетних з≥брань, ¤к т≥ з'њзди. ќтже
÷ентральна –ада все одно ≥стнувала б, ≥ знов
було б два паралельних краевих органи,
се-б-то те саме роздвоюванн¤, що даЇтьс¤
в знаки й тепер. ј се к≥нець к≥нцем звело б
н≥нащо й саме порозум≥нн¤.
`
"ќтже ÷ентральна –ада мусить лишитис¤.
јле вона маЇ поповнити св≥й склад новими
елементами, се-б-то заступниками в≥д тих
нац≥ональних меншостей та орган≥зац≥й, ¤к≥
дос≥ сто¤ли осторонь в≥д украњнського житт¤.
—е справа вже чисто техн≥чного порозум≥нн¤,
але все-таки на практиц≥ вона стр≥ваЇ чимал≥
трудности, ¤к≥ треба полагодити. Ќасамперед
що до числа нових член≥в, то тут маЇмо з од-
ного боку проект ÷. –., що даЇ њм «0 проц.
м≥сць, а з другого - домаганн¤ неукрањн-
ських орган≥зац≥й, що це число поб≥льшують
до 50 проц. Ќе торкаючись основ такого
`
278
`
зб≥льшенн¤, можемо зауважити, що воно мо-
гло б причинитис¤ до зменшенн¤ автор≥тету
самоњ ÷ентральноњ –ади серед сел¤нськоњ
людности. —е в менш≥й м≥р≥ значило б те
саме, що й утворенн¤ нового органу. Ќе
визнаючи певного числа нових мандат≥в, ска-
жемо т≥льки, що реформу треба провести по
змоз≥ так, щоб вона не дуже все-таки м≥н¤ла
перв≥сний склад ≥ через те не втратила своЇњ
автор≥тетности.
`
"¬ ус¤к≥м раз≥ знов кажемо, це вже справа
техн≥чна й на н≥й с¤к чи так обидв≥ сторони
певне погод¤тьс¤. ј надто що в розмовах
про се беруть участь так≥ попул¤рн≥ й
поважн≥ люди, ¤к м≥н≥стри-соц≥ал≥сти
÷еретелл≥ та eренський. “реба спод≥ва-
тис¤, що сим разом порозум≥нн¤ д≥йде вже
до щасливого к≥нц¤".
`
«. ƒругий ”н≥версал ÷ентральноњ
–ади й ƒекларац≥¤ “имчасового
ѕравительства.
`
≤ порозум≥нн¤ таки прийшло. ѕо довгих
нарадах, дебатах ≥ торгуванн¤х з м≥н≥страми
було вироблено текст нового ”н≥версалу, в
¤кому зазначалос¤ зм≥ст ≥ характер угоди.
`
÷ей ”н≥версал мав бути оголошений одно-
часно з ƒекларац≥Їю “имчасового ѕравитель-
ства в ѕетроград≥, в один ≥ той же день.
`
16 липн¤ 1917 року в зал≥ ѕедагог≥чного
`
279
`
ћузею в≥дбулось урочисте зас≥данн¤ ÷ен-
тральноњ –ади, на ¤кому √олова √енераль-
ного —екретар≥ату оголосив ц≥ два ≥сторичн≥
документи: ƒругий ”н≥версал ÷ентральноњ
–ади й ƒекларац≥ю “имчасового ѕравитель-
ства.
`
ƒругий ”н≥версал звучав уже так:
"√ромад¤не украњнськоњ земл≥! ѕредстав-
ники “имчасового ѕравительства пов≥домили
нас про т≥ конкретн≥ заходи, ¤к≥ задумуЇ
перевести “имчасове ѕравительство в справ≥
управи ”крањною до ”становчих «бор≥в.
“имчасове ѕравительство, сто¤чи на сто-
рож≥ завойованих революц≥йним народом
своб≥д, признаючи за кожним народом право
на самоозначенн¤ та полишаючи остаточне
усталенн¤ його форми ”становчим «борам,
прост¤гав руку представникам украњнськоњ
демократ≥њ й ÷ентральн≥й ”крањнськ≥й –ад≥
та закликуЇ в порозум≥нню з ним творити
нове житт¤ ”крањни на добро вс≥Їњ револю-
ц≥йноњ –ос≥њ.
`
"ћи, ÷ентральна ”крањнська –ада, сто-
¤чи, ¤к все, за тим, щоб не в≥дривати
”крањни в≥д –ос≥њ та щоб разом з ус≥ма
њњ народами змагати до п≥днесенн¤ й роз-
витку ц≥лоњ –ос≥њ та до едности њњ демо-
кратичних сил, з задоволенн¤м приймаЇмо
заклик ѕравительства до едности й спов≥-
щаЇмо вс≥х громад¤н ”крањни, що вибрана
`
280
`
украњнським народом через його революц≥йн≥
орган≥зац≥њ ÷ентральна ”крањнська –ада не-
забаром буде доповнена на справедливих
основах представниками инших народностей,
¤к≥ живуть на ”крањн≥, через њхн≥ револю-
ц≥йн≥ орган≥зац≥њ, ≥ тод≥ буде тим Їдиним
найвищим органом революц≥йноњ демо-
крат≥њ ”крањни, що заступатиме ≥нтереси
ц≥лого населенн¤ нашого краю.
`
"ƒоповнена ÷ентральна ”крањнська –ада
вид≥лить наново спом≥ж себе окремий в≥д-
пов≥дальний перед нею √енеральний
—екретар≥ат, ¤кий буде предложений до
затвердженн¤ тимчасовому правительству в
характер≥ представника найвищоњ краЇвоњ
власти тимчасового правительства на ”крањн≥.
¬ с≥м орган≥ будуть зосереджен≥ вс≥ права й
засоби, щоб в≥н ¤ко представник демократ≥њ
на ц≥л≥й ”крањн≥ й р≥вночасно ¤ко найвищий
краЇвий орган управи м≥г виповнити складну
роботу орган≥зац≥њ й будуванн¤ житт¤ всього
краго в згод≥ з ц≥лою революц≥йною –ос≥Їю.
`
"” згод≥ з иншими нац≥ональност¤ми
”крањни й д≥ючи на пол≥ державноњ
управи ¤ко орган тимчасового прави-
тельства, √енеральний —екретар≥ат ÷ен-
тральноњ –ади твердо йтиме шл¤хом за-
кр≥пленн¤ нового ладу, витвореного револю-
ц≥Їю.
`
"«магаючи до автономного устрою ”крањни,
`
281
`
÷ентральна'”крањнська –ада в порозум≥нню
з нац≥ональними меншост¤ми ”крањни при-
готовл¤тиме проекти закон≥в про ав-
тономний лад ”крањни дл¤ предло-
женн¤ њх на затвердженн¤ ”становчим
«борам.
`
"«важаючи, що утворенн¤ краЇвого органу
тимчасового правительства на ”крањн≥ забез-
печуЇ бажане наближенн¤ управи краЇм до
потреб м≥сцевого населенн¤ в межах, мож-
ливих до ”становчих «бор≥в, ≥ думаючи, що
дол¤ вс≥х народ≥в –ос≥њ т≥сно зв'¤зана з за-
гальними здобутками революц≥њ, ми р≥шуче
в≥дкидаЇмо проби самочинного зд≥й-
снюванн¤ автоном≥њ ”крањни до все-
рос≥йських ”становчих «бор≥в.
`
"ўо-ж торкаЇтьс¤ комплетуванн¤ украњн-
ських в≥йськових частей, ÷ентральна ”крањн-
ська –ада матиме своњх представник≥в при
каб≥нет≥ м≥н≥стра в≥йни, в генеральн≥м штаб≥
й при верховн≥м головно-командуюч≥м дл¤
участи при комплетуванню окремих ча-
стей виключно украњнц¤ми, оск≥льки
заходи в с≥м напр¤м≥ на думку м≥н≥стра
в≥йни будуть можлив≥ з техн≥чного боку без
нарушенн¤ бойовоњ здатности арм≥њ.
`
"—пов≥щаючи про се громад¤н ”крањни,
ми твердо в≥римо, що украњнська демократ≥¤,
¤ка над≥лила нас своЇю волею, разом з ре-
волюц≥йним правительством доложить ус≥х
`
282
`
своњх сил, щоб довести край ≥ зокрема
”крањну до остаточноњ поб≥ди революц≥њ.
”крањнська ÷ентральна –ада."
`
ј декларац≥¤ “имчасового ѕравительства
опов≥щала:
`
"¬ислухавши зв≥домленн¤ м≥н≥стр≥в е-
ренського, “ерещенка й ÷еретелл≥ в украњн-
ськ≥й справ≥, “имчасове ѕравительство при-
н¤ло таке р≥шенн¤:
`
"ѕризначити в характер≥ найвищого органу
управи краевими справами на ”крањн≥ ос≥б-
ний орган - √енеральний —екретар≥ат, склад
¤кого означить ѕравительство в порозум≥нню
з ÷ентральною ”крањнською –адою, доповне-
ною на справедливих основах представни-
ками инших народностей, що живуть на
”крањн≥ через њхн≥ демократичн≥ орган≥зац≥њ.
„ерез отсей орган будуть зд≥йснюватис¤ за-
ходи, що в≥днос¤тьс¤ до житт¤ краю та його
управи.
`
"”важаючи, що питанн¤ про нац≥онально-
пол≥тичний устр≥й ”крањни та про способи
розв'¤зки на н≥й земельного питанн¤, в ме-
жах загальноњ засади про перех≥д земл≥ в
руки працюючих, повинно бути розв'¤зане
”становчими «борами, тимчасове ѕравитель-
ство поставитьс¤ прихильно до розробленн¤
÷ентральною ”крањнською –адою, доповне-
ною згаданим вище способом, проекту про
иап≥онально-пол≥тичне становище крањни в
`
283
`
так≥м дус≥, ¤к то сама –ада уважатиме в≥д-
пов≥даючим ≥нтересам краю, а також про
форми розв'¤занн¤ на ”крањн≥ земельного
питанн¤ дл¤ предложенн¤ сих проект≥в ”ста-
новчим «борам.
`
"“имчасове ѕравительство, узнаючи необ-
х≥дним п≥д час в≥йни збер≥гти бойову Їдн≥сть
арм≥њ, уважав недопустимими заходи, котр≥
могли-б нарушити Їдн≥сть њњ орган≥зац≥њ й
команди, ¤к напр. зм≥на тепер моб≥л≥зац≥йного
плану шл¤хом негайного переходу до с≥стеми
тер≥тор≥ального комплетуванн¤ в≥йськових
частей або над≥ленн¤ командними правами
¤кихсь громад¤нських орган≥зац≥й.
`
"–азом з тим ѕравительство узнаЇ мож-
ливим попирати дал≥ найт≥сн≥йше нац≥ональ-
не об'Їднанн¤ украњнц≥в у р¤дах самоњ арм≥њ
або комплетуванн¤ окремих частей виключно
украњнц¤ми, оск≥льки так≥ заходи на думку
м≥н≥стра в≥йни будуть представл¤тис¤ мож-
ливими п≥д техн≥чним огл¤дом ≥ не зломл¤ть
бойовоњ здатности арм≥њ.
`
"¬ тепер≥шн≥й момент дл¤ б≥льше плано-
вого й усп≥шн≥йшого ос¤гненн¤ сењ ц≥л≥
тимчасове ѕравительство уважаЇ можливим
прит¤гнути до зд≥йсненн¤ сього завданн¤
самих во¤к≥в-украњнц≥в ≥ в ц≥л≥ порозум≥нн¤
з ÷ентральною –адою можуть бути в≥дко-
мандирован≥ окрем≥ делегати украњнц≥, котр≥
будуть прид≥лен≥ при каб≥нет≥ в≥йськового
`
284
`
м≥н≥стра, при генеральн≥м штаб≥ й верховн≥м
головнокомандуюч≥м.
`
"ўо торкаЇтьс¤ в≥йськових украњнських
ком≥тет≥в на м≥сц¤х, то вони зд≥йсн¤ють своњ
функц≥њ на загальних основах, при чому
њхн¤ д≥¤льн≥сть повинна бути в згод≥ з
д≥¤льн≥стю инчих в≥йськово-громадських ор-
ган≥зац≥й."
`
4. √ол≥вки м≥н≥стр≥в за ст≥льцем.
`
ќтже з цього моменту ÷ентральна –ада
й √енеральний —екретар≥ат мали стати правно-
державними вищими ≥нст≥туц≥¤ми на ”крањн≥.
`
≤ виходило так, що –ос≥йський “имчасо-
вий ”р¤д, не згодившись висловити своЇ
пр≥нц≥п≥альне в≥дношенн¤ до ≥дењ авто-
ном≥њ ”крањни, не згодившись на обмежен≥,
пом≥ркован≥ домаганн¤ украњнства в сфер≥
адм≥н≥стративного управл≥нн¤ на ¬крањн≥,
тепер примушений був не то що згодитись
па ≥дею автоном≥њ, а на фактичне њњ зд≥й-
сненн¤.
`
“ри посланц≥-м≥н≥стри дуже уперто й на-
ст≥йно домагались вставки в ”н≥версал про
"самочинне" зд≥йсненн¤ автоном≥њ. ÷им вони
хот≥ли примусити й нас ≥ других пов≥рити,
що признанн¤ ÷ентральноњ –ади й √енераль-
ного —екретар≥ату вищими органами влади
на ¬крањн≥ ще не Ї автоном≥¤. јле це було
под≥бне до того, ¤к д≥ти граютьс¤ в пужмар-
`
285
`
ки: заховають гол≥вку за ст≥лець ≥ думають,
що њх не видно. ћи згодились на вставку,
ми удали, що не пом≥чаЇмо трьох м≥н≥стр≥в
за ст≥льцем. ’ай соб≥ т≥шатьс¤ тим, що все
ж таки н≥би не дали автоном≥њ (бо нав≥ть же
й не згадали про нењ н≥ в ”н≥версал≥, н≥ в
своњй декларац≥њ!). Ќам не слова потр≥бн≥
були, а факти. ‘акт же був той, що з мо-
менту оголошенн¤ цих двох акт≥в ”крањна
мала окреме управл≥нн¤, окремий ”р¤д,
в≥дпов≥дальний перед своњм революц≥йним
ѕарламентом. ≤ ”р¤д ≥ ѕарламент мали склада-
тис¤ не т≥льки з украњнц≥в, але й з представ-
ник≥в ус≥х инших нац≥й ”крањни. ќтже автор≥-
тетн≥сть ≥ знач≥нн¤ цих орган≥в обхоплювали
вже вс≥ шари населенн¤ ”крањни.
`
ј це ж ≥ була та сама автоном≥¤, в≥д ¤коњ
три м≥н≥стри ховали своњ гол≥вки за ст≥лець.
`
јле треба думати, що м≥н≥стри й сам≥ добре
бачили, що поганенько сховалис¤. —ховались
просто з досади, з амб≥ц≥њ, з бажанн¤ хоч
словесне поставити таки на свойому: отже
н≥ за що не скажемо "автоном≥¤"! ’ай буде
хоч ≥ федерац≥¤, а ми таки, ¤к сказали, що
до ”становчих «бор≥в не скажемо цього слова,
так ≥ не скажемо.
`
“а ще й нас примусили самих себе за
вуха намн¤ти: "р≥шуче одкидаемо спроби
самочинного зд≥йснюванн¤ автоном≥њ ”крањни
до ”становчих «бор≥в". «нову, чисто, ¤к д≥ти:
`
286
`
тато удаЇ, що б'Ї маму за те, що побила
синочка. ћи й на це згодились, зробили ви-
гл¤д, що тато б'Ї маму за "самочинне зд≥й-
снюванн¤". ј тим часом разом з трьома м≥-
н≥страми, з ус≥Їю неукрањнською демократ≥Їю
”крањни й ус≥м “имчасовим ѕравительством
фактично те зд≥йснювали. ѕравда, ми тим
легче тепер могли "р≥шуче одкидати" "само-
чинн≥сть", бо не мали вже потреби дл¤ "само-
чинности", коли наш≥ домаганн¤ зд≥йсн¤лись
"законно" й перетвор¤лись у правн≥ форми.
`
≤, розум≥Їтьс¤, вс≥ це бачили: й сам≥ три
м≥н≥стри, й увесь “имчасовий ”р¤д, ≥ не-
украњнська демократ≥¤. јле мус≥ли удавати,
що не бачили, й мус≥ли згожуватись з тим,
чого не хот≥ли бачити.
`
5. ому охота битись за чуже?
`
р≥м того, що до неукрањнськоњ демократ≥њ,
то таке в≥дношенн¤ з њњ боку було тим легче,
що значна частина њњ складалась з тих нац≥-
ональностей, ¤к≥ вже не так дуже були за-
ц≥кавлен≥ в пануванню ≥менно руськоњ на-
ц≥њ на ¬крањн≥. ÷е були Їврењ й пол¤ки. ќсоб-
ливо Їврењ, чисто Їврейськ≥ пол≥тичн≥ парт≥њ
поставились розсудливо, а де¤к≥ з них на-
в≥сть прихильно до ≥дењ украњнськоњ держав-
ност≥њ. Ќе маючи сам≥ претенз≥й на нац≥-
ональне пануванн¤ на ”крањн≥; розум≥ючи,
що при демократичному лад≥ пануюче ста-
`
287
`
новище повинна зан¤ти та нац≥¤, ¤ка скла-
даЇ б≥льш≥сть населенн¤; розсудивши, що
украњнц≥ не сьогодн¤, то завтра неминуче
витиснуть пануванн¤ руських, вони не мали
н≥¤ких п≥дстав дл¤ боротьби з украњнством
за пануванн¤ руських. ¬они прин¤ли в свою
св≥дом≥сть ≥дею украњнськоњ державности, ¤к
факт, ¤к щось природне њњ неминуче, вклали
њњ в св≥й св≥тогл¤д, пристосували до њњ своњ
власн≥ прагненн¤ й ц≥лком св≥домо, р≥шуче
њњ посл≥довно узнали себе громад¤нами ”кра-
њнськоњ ƒержави в т≥й форм≥ њњ, в ¤к≥й за-
значалось в ”н≥версал≥.
`
« цього погл¤ду ц≥каво зазначити резо-
люц≥ю Ѕюра ќкружного ѕ≥вденно-зах≥днього
ом≥тету ™врейськоњ —оц≥альдемократичноњ
–об≥тничоњ ѕарт≥њ з 12 липн¤ (н. ст.) в ¤к≥й
м≥ж инчим говоритьс¤:
`
"¬иход¤чи з погл¤ду, що вс≥ нац≥њ –ос≥њ
мають безумовне право на пол≥тичне й куль-
турне самовизначенн¤, ќкружний ом≥тет
в≥таЇ тривале змаганн¤ украњнського народу
до самоорган≥зац≥њ на автономно-демократич-
них основах.
`
"¬изнаючи гасло державного ладу в –ос≥њ
на республ≥кансько-федеративн≥й п≥дстав≥,
ќкружний ом≥тет уважаЇ необх≥дним п≥д-
тримувати у в≥дношенню до ”крањни дома-
ганн¤ нац≥онально-тер≥тор≥альноњ автоном≥њ
сењ округи в етнограф≥чиих межах, у так≥м
`
288
`
розум≥нню, що географ≥чно с¤ автоном≥¤ маЇ
об≥ймати одностайну тер≥тор≥ю, в ¤к≥й б≥ль-
ш≥сть населенн¤ становл¤ть члени украњнсь-
коњ нац≥њ.
`
"ѕри с≥м у виборах до ÷ентральноњ ”ста-
нови представник≥в ”крањни (сойм) маЇ брати
участь усе населенн¤ ”крањни, без р≥жниц≥
нац≥ональности, а вибори мають бути загальн≥,
р≥вн≥, безпосередн≥, тайн≥, без р≥жниць полу
й пропорц≥ональн≥.
`
"ƒл¤ оборони ≥нтерес≥в нац≥ональних мен-
шостей, ¤к≥ живуть на ”крањн≥ (руських, Їв-
рењв, пол¤к≥в ≥ ин.), вони повинн≥ мати право
автономно управл¤ти нац≥ональними спра-
вами, в≥докремленими в≥д компетенц≥њ за-
гально-державного парламенту, ”крањнського
—ойму й орган≥в м≥сцевого самоур¤дуванн¤.
“ому нац≥њ меншостей утворюють м≥сцев≥ ор-
гани нац≥онального самоур¤дуванн¤ окружн≥,
всеукрањнськ≥ органи й загально-рос≥йськ≥ -
на персональних основах (представничий ≥
виконавчий).
`
"√оловн≥ основи тер≥тор≥ально-пол≥тичноњ
автоном≥њ ”крањни, нац≥онально-пол≥тичноњ
автоном≥њ нац≥ональних меншостей, меж≥
компетенц≥њ автономних орган≥в ≥ публичн≥
права мов тих нац≥й у вс≥х державних, о-
кружних ≥ м≥сцевих органах - установл¤ютьс¤
за згодою вс≥х живучих на ”крањн≥ нац≥й ≥
мають бути затверджен≥ всерос≥йськими ”ста-
`
289
`
новчими «борами через основне, загально-
державне законодавство."
`
ј на ц≥й п≥дстав≥ Їврейська соц≥альдемо-
крат≥¤ вважала необх≥дним, щоб:
`
"1. “имчасовий ”р¤д признав ”крањнську
÷ентральну –аду й √енеральнпй —екретар≥ат
автономними центральними органами укра-
њнськоњ нац≥њ, ¤к такоњ.
`
"2. ”крањнська ÷. –ада разом з представ-
никами нац≥ональних меньшостей п≥дготовила
працю над орган≥зац≥Їю тер≥тор≥ально-авто-
номного ладу на ”крањн≥".
`
6. ѕани-барони в оборон≥ науки й спра-
ведливости.
`
“аким чином перемогу украњнства було
заф≥ксовано вгодою з –ос≥йським ”р¤дом, њй
було надано правовоњ сили й затвержено
в юридичних актах державного характеру.
`
Ћишалось т≥льки доповнити ÷. –аду пред-
ставниками нац. меньшостей, скласти в≥дпо-
в≥дно до цього новий √енеральний —екрета-
р≥ат, представити його на затвердженн¤
“имчасовому ѕравительству, й украњнський
”р¤д з сфери морально-правовоњ влади пе-
реходив у юридично-правову.
`
јле це не вийшло так легко, ¤к здава-
лось. —лово було ще й за руською буржу-
аз≥Їю. ј вона мала де¤к≥ п≥дстави бути нев-
доволеною таким розв'¤занн¤м тоњ справи,
`
290
`
¤ку вона так, здавалось, хитро та м≥цно за-
в'¤зала в ѕетроград≥ на нарад≥ делегац≥њ ÷.
–ади з ком≥с≥Їю ”р¤ду. —трах же за револю-
ц≥ю дл¤ нењ був т≥льки глузливим аргумен-
том: вона з величезною охотою й революц≥ю
зав'¤зала б у м≥шок та закинула на саме
глибоке дно реакц≥њ.
`
адетськ≥ професори з люттю накинулись
на м≥н≥стр≥в, що њздили до ињва, особливо
на соц≥ал≥ста ÷еретелл≥, головного пров≥д-
ника вс≥Їњ ц≥Їњ акц≥њ. —воњм звичаЇм, вони
виставили свою т¤жку арт≥лер≥ю: юридичну
науку. јкт угоди не маЇ мовл¤в н≥¤ких юри-
дичних обосновань, Ї не правосильний, не
виразний, викликаючий багато толкувань,-
отже, з ним н≥¤к не можна згодитись.
`
јле вислухаЇмо самих пан≥в професор≥в
юридичноњ науки. —лово належитьс¤ п. ба-
рону Ќольде, професору державного права
ѕетроградського ”н≥верс≥тету:
`
"я хочу, ¤к юрист зробити спробу здати
соб≥ справу з того, що вийшло.
`
"Ќ≥ ”крањни, н≥ њњ –ади в –ос≥йськ≥м пра-
в≥ до поњздки трьох м≥н≥стр≥в не було. ажуть,
що њхнЇ фактичне ≥стнуванн¤ представл¤ло-
с¤ дуже сумн≥вним, але на цьому не варто
тепер настоювати. ”года, довершена трьома
м≥н≥страми й убрана в форму ƒекларац≥њ
“имчасового ѕравительства з 15 липн¤ (н. ст.)
≥ ”н≥версалу –ади з 16 липн¤ (н. ст.) не
`
291
`
т≥льки накинула –аду ”крањн≥, але й ”кра-
њну –ос≥њ".
`
«нов юридична мант≥¤: рос≥йське право
н≥коли не знало ”крањни. ¬оно ц≥лком забуло
ѕере¤славський трактат, це забутливе "право".
`
јле вважайте, ¤к п. барон зараз же не-
пристойно показуЇ з п≥д тоњ мант≥њ свою
буржуазну суть:
`
"Ќад тими м≥л≥онами рос≥йських громад¤н
≥ _над тими найбагатшими област¤ми_
рос≥йськоњ державноњ тер≥тор≥њ (п≥дкресленн¤
моЇ. јвтор) угода трьох м≥н≥стр≥в поставила
власть, внутр≥шн≥й устр≥й ≥ компетенц≥¤ ¤коњ
викликають ц≥лковите дивуванн¤."
`
Ќу, розум≥Їтьс¤, це страшне злочинство
супроти б≥дних р≥жних "барон≥в", що так
любенько панували дос≥ над тими "найбагат-
шими област¤ми". ≤ розум≥Їтьс¤, що це й
було найважн≥ще з ус≥Їњ угоди, й ¤к поба-
чимо дал≥, барони цього не забули.
`
Ќаш "юрист" незадоволений також обс¤гом
влади ÷. –ади й √енерального —екретар≥ату:
`
"ѕри означенню обс¤гу власти цих нових
орган≥в над ”крањною нема нав≥ть ф≥кц≥й:
догов≥р трьох м≥н≥стр≥в просто признаЇ, що
”крањною управл¤тиме –ада та њњ —екретар≥ат
так, ¤к сам≥ знатимуть."
`
≤ це пани-барони також пот≥м згадали.
ј поки що вони були страшно обурен≥ за
...науку.
`
292
`
“акого глуму з науки, з справедливости,
з найкращих своњх почувань руська л≥бе-
рально-професорська буржуаз≥¤ не могла зтер-
п≥т≥њ й на ц≥й п≥дстав≥ одкликала своњх м≥-
н≥стр≥в з ”р¤ду, утворивш≥њ м≥н≥стерську
кр≥зу, розбивши коал≥ц≥ю й тим самим отвер-
то показавши, що ц¤ коал≥ц≥¤ мала служити
дл¤ охорони ≥нтерес≥в не демократ≥њ, не ре-
волюц≥њ, а ≥нтерес≥в буржуаз≥њ при революц≥њ.
оли ц≥ ≥нтереси було порушено, коли було
вирвано можлив≥сть безогл¤дноњ експлуатац≥њ
пануючою кл¤сою ц≥лого краю, коли було раз
поступлено д≥йсно демократично, - тут па-
нове кадети до того розлютились, що загубили
вс¤кий такт, сором ≥ нав≥ть своЇ звичайне
лицем≥рр¤, - в критичний момент не т≥льки
дл¤ рос≥йськоњ революц≥њ, а дл¤ самоњ –ос≥й-
ськоњ ƒержави, в момент неудач на фронт≥
й загрози наступу центральних держав ≥
можливости зламанн¤ рос≥йськоњ арм≥њ вони
вчин¤ли заколот ≥ зам≥шанн¤ всередин≥ са-
моњ ÷ентральноњ влади.
`
7. р≥вава плата за гнилу коал≥ц≥ю.
`
÷им зам≥шанн¤м скористувалась фракц≥¤
большевик≥в –ос≥йськоњ —оц≥аль-демократич-
ноњ ѕарт≥њ, р≥шивши активно, збройною си-
лою виступити проти гнилого коал≥ц≥йного
ѕравительства з метою захопити владу в
своњ руки. –озрахунок њх був на те, що сал-
`
293
`
датськ≥ маси п≥д сей час, коли на фронт≥
в≥вс¤ безглуздий наступ eренського, коли
центральн≥ держави ламали останню силу
опорности рос≥йськоњ арм≥њ, коли невдово-
ленн¤ й утома в в≥йськах росли з кожним
днем, - що солдатськ≥ маси охоче й одно-
душно стануть на њх б≥к. јле розрахунок
≥менно на цей момент мав ≥ св≥й негативний
б≥к. ≤менно виступ у такий момент, коли –о-
с≥¤ могла бути захоплена √огенцолернами,
викликав протест нав≥ть у –ади –об≥тни-
чих та —алдатських ƒепутат≥в, не говор¤чи
вже про прав≥щ≥ групи демократ≥њ, й зустр≥в
сильний оп≥р з боку тоњ частини петроград-
ського гарн≥зону, ¤кий не був п≥д впливом
большевик≥в. “ри дн≥ (15,16 ≥ 17 липн¤ н. ст.)
≥шов кр≥вавий б≥й на улиц¤х ѕетрограду
м≥ж прихильниками ”р¤ду й большевиками.
`
”р¤д перем≥г, купивши ту перемогу чи-
сленними кр≥вавими жертвами ¤к з одного,
так ≥ з другого боку. Ѕольшевик≥в було на
цей раз зламано, а ≥дею коал≥ц≥йного ѕра-
вительства ще раз п≥дтверджено. Ќа п≥д-
став≥ постанови –ади –об≥тничих ≥ —ад-
датських ƒепутат≥в √оловою ”р¤ду став
eренський, ¤кий ≥ мав скласти новий коа-
л≥ц≥йний ”р¤д.
`
¬иступ большевик≥в ≥ поразка њхн¤ на-
дали сили буржуазним колам руського гро-
мад¤нства. ¬они вже тепер ставили щe
`
294
`
б≥льш≥ вимоги на свою користь, н≥ж ран≥ще.
√оловну силу в боротьб≥ з большевиками
складали козаки. –уська демократ≥¤ хоч-не-
хоч мус≥ла або сп≥ратись на цю силу або
ставати на грунт большевизму. Ѕольшевизму
вона не могла й не хот≥ла прин¤ти, отже
мус≥ла виб≥рати козак≥в. озаки ж, розум≥Їть-
с¤, були ближч≥ до кадет≥в, н≥ж до есер≥в
чи есдек≥в.
`
≤ таким чином руська демократ≥¤ кроввю
пролетар≥ата заплатила за дальше пануванн¤
визискуючих кл¤с.
`
8. Ќа п≥дстав≥ угоди.
`
ј тим часом у ињв≥ йшла гар¤чкова,
п≥днесена, незвичайна робота: на п≥дстав≥
угоди будувалас¤ реально, наочно, в подро-
биц¤х украњнська державн≥сть.
`
Ѕуло три головн≥ш≥ сторони ц≥Їњ роботи.
ѕерша: стати, д≥йсно, ур¤дом украњнськоњ зем-
л≥. јле не т≥льки ур¤дуючим, наказуючим ≥
вимагаючим ур¤дом, але й орган≥зуючим, да-
ючим, твор¤чим. ”с≥ скарги, незавдоволенн¤,
бол≥, все безладд¤, розхитан≥сть управл≥нн¤
й господарства, створен≥ в≥йною й револю-
ц≥Їю, все це ми одважно брали на себе, все
це ми повинн≥ були заспокоњти, уладнати,
навести на тверду, нормальну путь. ƒо нас
сипались сотн¤ми в день телеграми, за¤ви,
проханн¤, вимоги; в≥д ур¤довц≥в, в≥д ≥нст≥-
`
295
`
туц≥й, в≥д громад, товариств ≥ окремих лю-
дей. ¬имагали часто абсолютно неможливого,
вимагали такого, ¤кого н≥где н≥коли в зви-
чайних ур¤д≥в не вимагаЇтьс¤. Ќаприклад:
щоб √енеральшњй —екретар≥ат наказав ж≥нц≥
прохача не зражуватп його й покинути своњх
коханц≥в.
`
Ѕо на нас дивились, ¤к на св≥й ур¤д,
св≥й, простий, народн≥й, ¤кий до вс¤кого
болю може й повинен поставитись уважно,
¤кий маЇ силу все зробити.
`
≤ це було досить траг≥чне становище.
Ѕо ми тоњ сили матер≥альноњ, ф≥зичноњ все ж
таки, не вважаючи на угоду, не мали. ћи
все м≥стились у тих самих двох закапелочках,
де не було м≥сц¤ дл¤ двох стол≥в. ћи нав≥ть
не мали н≥¤ких засоб≥в в≥дпов≥дати на ту
масу звертань до нас.
`
ƒруга сторона нашоњ роботи була в оста-
точному порозум≥нню з неукрањнськими "мень-
шост¤ми". Ѕез них ми, ¤к сказано, не могли
вважатис¤ владою вс≥Їњ людности ”крањни;
без них ми не могли мати в≥дпов≥дного до-
в≥рр¤ й автор≥тету серед населенн¤ город≥в;
без них ми не могли мати затверженн¤ на-
шого ур¤ду “имчасовим ѕравительством;
а без цього не могли мати в≥дпов≥дних ф≥-
нансових засоб≥в, без ¤ких н≥¤ке ур¤дуванн¤,
¤ке б моральне дов≥рр¤ воно н≥ мало, не
могло провадитись усп≥шно.
`
296
`
"ћеньшости", розум≥юч≥њ це, старались на
цьому виторговувати соб≥ б≥льше м≥сць у –а-
д≥, в —екретар≥ат≥, ставили р≥жн≥ пр≥нц≥п≥альн≥
програмов≥ вимоги, ц≥ль ¤ких була все та
сама: обмежити правосильн≥сть –ади та —е-
кретар≥ату й п≥ддати нас п≥д залежн≥сть в≥д
ѕетрограду. ¬они все ж таки (кр≥м Їврей-
ських парт≥й) не могли примиритис¤ з пере-
могою украњнства й все намагалис¤ ¤кось
затримати њњ дальший поступ, загальмувати
й тримати на status quo.
`
“аке в≥дношенн¤ меньчостей з одного
боку й необх≥дн≥сть здобути ¤ко мога швидче
"узаконенн¤" державности й засоб≥в дл¤ њњ
будуванн¤, це вимагало в≥д нас надзвичай-
ного напруженн¤ нерв≥в, такту, стриманости
й разом з тим невтомноњ роботи й кип≥нн¤
серед тис¤ч≥ р≥жних др≥бних ≥ великих труд-
нощ≥в.
`
≤ трет¤ сторона: знов таки та сама внут-
р≥шн¤ самоорган≥зац≥¤, твор≥нн¤ власних
державних апарат≥в. Ћюдей було мало;
знатт¤, досв≥ду, ум≥нн¤ ще меньче; в≥дпов≥д-
них дл¤ того матер≥альних засоб≥в зовс≥м
обмаль.
`
ј головне-людей мало.
`
¬же не було мови про парт≥йн≥сть слу-
жащих у тому чи инчому —екретарств≥.
≈сдек з радостю хапав есера й давай йому
високу посаду, коли той ви¤вл¤в ¤кесь
`
207
`
знанн¤ справи. –ади бога, людей!.. кричав
кожний √енеральний —екретарь. Ћюдей ≥ хоч
трошки грошей, бо не можуть же люди по-
м≥рати з голоду. ’ай н≥ члени –ади, н≥ √е-
неральн≥ —екретар≥ не одержували н≥¤коњ
платн≥, вони ¤кось могли ≥стнувати, але не
можна ж було всю державну роботу ставити
на грунт ¤когось аматорства, ф≥лантроп≥њ.
`
ј н≥ грошей, н≥ помешканн¤, н≥ права
користуватись державними засобами ми не
могли мати, поки не в≥дбудетьс¤ остаточне
порозум≥нн¤ з меньчост¤ми й затвердитьс¤
ѕетроградом.
`
≤, нарешт≥, це порозум≥нн¤ таки сталось.
25. VII (н. ст.) в≥дбулос¤ перше зас≥данн¤
ком≥тету ÷ентральноњ –ади, або, ¤к звалось
инакше "ћалоњ –ади" з участю представни-
к≥в неукрањнськоњ революц≥йноњ демократ≥њ.
`
÷е був один ≥з кращих момент≥в у сп≥в-
життю р≥жних нац≥ональностей на ”крањн≥.
Ѕула до певноњ м≥ри щир≥сть у примиренню,
було бажанн¤ дружнього сп≥вроб≥тництва
й твор≥нн¤ сп≥льного д≥ла, було бажанн¤
забути стар≥ непорозум≥нн¤. ≤ знов мушу
п≥дкреслити: особливо ц¤ щир≥сть ви¤вл¤-
лась у представник≥в Їврейських орган≥зац≥й.
¬они вже прин¤ли в свою св≥дом≥сть ÷ен-
тральну –аду, ¤к св≥й орган ≥ виступали в
йому, ¤к р≥вн≥ члени його, з р≥вними пра-
вами пол≥тичними й нац≥ональними: пред-
`
298
`
ставник с≥он≥ст≥в промовл¤в староЇврейською
мовою, тим ман≥фестуючи й прихильн≥сть
с≥он≥ст≥в до украњнськоњ державности й р≥вно-
правн≥сть Їврейства в ц≥й державности.
`
Ќарешт≥, п≥сл¤ к≥лькох зас≥дань, довгих
дебат≥в ≥ суперечок (29 липн¤ 1917 р.) було
вироблено й "—татут вищого ”правл≥нн¤
”крањни", ¤кий мав бути представлений на
затверженн¤ “имчасового ѕравительства й
¤кий визначав взаЇмов≥дносини м≥ж ÷. –а-
дою, √енеральним —екретар≥атом ≥ “имчасо-
вом ѕравительством. “екст його такий:
`
"—татут вищого ”правл≥нн¤ ”крањни.
`
Ќа п≥дстав≥ згоди з тимчасовим прави-
тельством дн¤ 16 липн¤ (н. ст.) 1917 р., -
орган революц≥йноњ демократ≥њ вс≥х народ≥в
”крањни - ”крањнська ÷ентральна –ада, що
маЇ п≥дготувати ”крањну до остаточного зд≥й-
сненн¤ автономного ладу й довести њњ до
”крањнських ”становчих всенародн≥х «бор≥в
≥ рос≥йського ”становчого «≥бранн¤, - утво-
рюЇ √енеральний —екретар≥ат, ¤кий ¤вл¤Їтьс¤
найвищим органом управи на ”крањн≥.
`
ƒ≥¤льн≥сть √енерального —екретар≥ату за-
значаЇтьс¤ тимчасово такими головними пунк-
тами:
`
S 1. Ќайвищим краЇвим органом управи
на ”крањн≥ Ї √енеральний —екретар≥ат ”кра-
њнськоњ ÷ентральноњ –ади, ¤кий формуЇтьс¤
`
299
`
÷ентральною –адою, в≥дпов≥даЇ перед нею
≥ затверджуЇтьс¤ тимчасовим ѕравительством.
`
S 2. ‘ормуванн¤ √енерального —екрета-
р≥ату ÷ентральна –ада зд≥йснюЇ через св≥й
ом≥тет.
`
S 3. ÷ентральна –ада затверджуЇ √ене-
ральний —екретар≥ат у ц≥лости, висловлюючи
йому дов≥рр¤.
`
S 4. ¬ склад √енерального —екретар≥ату
входить 14 генеральних секретар≥в, а самe
секретар≥: в справах внутр≥шн≥х, ф≥нансових,
в≥йськових, харчових, земельних, юст≥ц≥њ,
осв≥ти, нац≥ональних, торгу, промисловости,
почти й телеграфу, прац≥, дор≥г, √енеральний
контрольор ≥ √енеральний писарь.
`
ѕрим≥тка. ѕри секретарев≥ в нац≥ональ-
них справах назначаЇтьс¤ три товариш≥ се-
кретар¤ - в≥д великорос≥в, Їврењв ≥ пол¤к≥в.
“овариш≥ секретар¤ по д≥лам своЇњ нац≥њ мають
право реферату й р≥шаючого голосу в сих
справах у √енеральн≥м —екретар≥ат≥. “овари-
ш≥ секретар¤ в нац≥ональних справах за-
тверджуютьс¤ ом≥тетом –ади.
`
S 5. —вою власть √енеральний —екрета-
р≥ат зд≥йснюЇ через ус≥ ур¤дов≥ органи на
”крањн≥.
`
S 6. ¬с≥ ур¤дов≥ органи на ”крањн≥ п≥д-
л¤гають власти √енерального —екретар≥ату.
`
ѕрим≥тка: √енеральний —екретар≥ат уста-
новл¤Ї, ¤к≥ органи, в ¤ких межах ≥ в ¤ких
`
300
`
випадках мають зноситис¤ безпосередньо з
тимчасовим правительством.
`
S 7. ¬с≥ ур¤дов≥ посади на ”крањн≥, коли
вони не виборн≥, зам≥щаютьс¤ √енеральним
—екретар≥атом або п≥двладними йому органами.
`
S 8. ѕри тимчасов≥м правительств≥ маЇ
бути статс-секретарь дл¤ справ ”крањни, ¤кого
призначаЇ тимчасове правительство по згод≥
з ÷ентральною –адою.
`
S 9. —татс-секретарь маЇ пильнувати ≥н-
терес≥в ”крањни в ус≥й робот≥ тимчасового
правительства й в раз≥ потреби переслати
законопроекти через √енеральний —екретар≥ат
на розгл¤д ÷. –ади.
`
S 10. √енеральний —екретар≥ат передаЇ на
санкц≥ю тимчасового правительства т≥ законо-
проекти, ¤к≥ розгл¤нула й ухвалила ÷ентраль-
на –ада.
`
S 11. √енеральний —екретар≥ат передаЇ на
затвердженн¤ тимчасового правительства тим-
часов≥ ф≥нансов≥ обрахунки видатк≥в на по-
треби ”крањни, ¤к≥ розгл¤нула й ухвалила
÷ентральна –ада.
`
S 12. “ими коштами, ¤к≥ надход¤ть на
рахунок ÷ентральноњ –ади, розпор¤джуЇтьс¤
√енеральний —екретар≥ат по буджету, ухва-
леному ÷ентральною –адою.
`
S 13. √енеральний —екретар≥ат т≥ справи,
¤к≥ в≥н уважав найважн≥йшими, передаЇ на
розгл¤д ÷ентральноњ –ади.
`
301
`
S 14. ƒ≥¤льн≥сть √енерального —екрета-
р≥ату, в≥дпов≥дального перед ÷ентральною –а-
дою, контролюЇтьс¤ нею шл¤хом запитань по
вс≥м справам.
`
ѕрим≥тка: ѕор¤док запитань мав бути
зазначений окремим наказом.
`
S 15. ¬ перервах пом≥ж сес≥¤ми ÷ентраль-
ноњ –ади √енеральний —екретар≥ат в≥дпов≥даЇ
перед ом≥тетом ÷ентральноњ –ади, ¤кий ви-
конуЇ вс≥ њњ функц≥њ окр≥м зазначеноњ в
S 3-≥м.
`
S 16. оли √енеральний —екретар≥ат не
згоджуЇтьс¤ з постановою ом≥тету в ¤к≥й не-
будь справ≥, останн¤ переноситьс¤ на розгл¤д
÷ентральноњ –ади, ¤ка скликаЇтьс¤ негайно.
`
S 17. оли ÷ентральна –ада висловлюЇ
недов≥рр¤ √енеральному —екретар≥атов≥, в≥н
подаЇтьс¤ у в≥дставку.
`
S 18. ¬с≥ акти ÷ентральноњ –ади й ом≥-
тету контрас≥гнуютьс¤ √енеральним —екре-
тар≥атом.
`
S 19. ¬с≥ закони тимчасового правитель-
ства мають силу на ”крањн≥ в≥д дн¤ проголо-
шенн¤ њх у раЇв≥м ”р¤дов≥м ¬≥стнику на
украњнськ≥й мов≥.
`
ѕрим≥тка: ¬ надзвичайних випадках
√енеральний —екретар≥ат проголошуЇ њх ин-
шим способом.
`
S 20. ¬с≥ закони, адм≥н≥стративн≥ приписи
й постанови, проголошен≥ украњнською мовою,
`
302
`
публ≥куютьс¤ також ≥ на мовах: рос≥йськ≥й,
Їврейськ≥й ≥ польськ≥й.
`
S 21. ” справах внутр≥шнього розпор¤дку
роботи √енеральний —екретар≥ат виробл¤Ї
св≥й наказ.
`
« ц≥м статутом мала њхати до ѕетрограду
делегац≥¤ ”кр. ÷. –ади дл¤ затверженн¤ його
там ≥ дл¤ вир≥шенн¤ инчих р≥жних зв'¤за-
них з ним питань. ј так само подати на
аатверженн¤ л≥сту –ади √енеральних —екре-
тар≥в, складену вже новою, поповненою 30%
представниками неукрањнськоњ демократ≥њ ÷.
–адою з участю в —екретар≥ат≥ представник≥в
"меньчостей".
`
Ћ≥ста була така:
`
√олова √енерального —екретар≥ату й √е-
неральний —екретарь внутр≥шн≥х справ -
¬. ¬инниченко (у. с-д.).
`
√ен. —екретарь хл≥боробства - Ѕ. ћартос
(у. с-д.).
`
√ен. —екретарь судових справ - ¬ал. —а-
довський (у. с-д.).
`
√ен. —екретарь в≥йськових справ-
—. ѕетлюра (у. с-д.).
`
√ен. —екретарь осв≥ти - ≤. —тешенко
(у. с.-д.).
`
√ен. —екретарь шл¤х≥в - ¬. √олубович
(у. с-р.).
`
√ен. —екретарь харчових справ-ћ. —тасюк
(у. с-р.).
`
303
`
√ен. —екретарь ф≥нанс≥в - X. Ѕаранов-
ський (безп.).
`
√ен. —екретарь м≥жнац≥ональних справ-
0. Ўульгин (у. с.-ф.*).
`
“ов. √ен. —екр. м≥жнац. справ по Їврей-
ським справам - ≤. «≥льберфарб.
`
“ов. √ен. —екр. по польським справам -
ћ. ћ≥цкевич.
`
√ен. онтрольор - ћ. –афес ("Ѕунд").
`
√ен. —екретарь почт ≥ телегр. ќ. «аруб≥н
(рос. с-р.).
`
√ен. ѕисарь - ѕ. ’ристюк (у. с-р.).
`
Ќе обсаженими лишались —екретарство
прац≥ й “оргу та ѕромисловости. ÷≥ м≥сц¤
лишались дл¤ "меньшостей", а саме дл¤
рос. с-д., ¤к≥ ще не могли вир≥шити свого
остаточного в≥дношенн¤ до √ен. —екретар≥ату
й участи в йому.
`
—татс-секретарем дл¤ справ ”крањни при
“имчасовому ѕравительств≥ було вибрано
ѕ. —тебницького (у. с-ф.).
`
« ѕетрограду ж увесь час наст≥йно до-
магалис¤ швидчого порозум≥нн¤ на ”кра-
њн≥. ћ≥н≥стри-соц≥ал≥сти хот≥ли довести спра-
ву до к≥нц¤, щоб бути заспокоЇними хоч
з цього боку. (÷е домаганн¤ багато спри-
чинилос¤ до тоњ в≥дносноњ лаг≥дности, ¤ку
`
*) ”. с-ф. = ѕарт≥¤ "”крањнських соц≥ал≥ст≥в-феде-
рал≥ст≥в" пере≥менована на останньому своЇму з'њзд≥
з парт≥њ "”кр. ѕоступовц≥в". јвтор.
`
304
`
ви¤вила п≥д сей час руська демократ≥¤ в
ињв≥).
`
« огл¤ду на цю наст≥йн≥сть, а надто на
те, що ми й сам≥ потребували ¤к найшвид-
чого довершенн¤ справи, ћала –ада, не до-
жидаючись остаточного вир≥шенн¤ тексту
статуту √енерального —екретар≥ату, вир¤дила
до ѕетрограду делегац≥ю в такому склад≥:
√олова √енерального —екретар≥ату ¬. ¬инни-
ченко, √енеральний —екретарь ф≥нансових
справ X. Ѕарановський ≥ (в≥д меньчостей)
√енеральний онтрольор - ћ. –афес.
`
ќстаточно вироблений ≥ ухвалений ћалого
–адою текст —татуту мав бути переданий
делегац≥њ по телеграфу.