Світлана ГАРАЖА УКРАЇНА, РОСІЯ ТА ІНШІ Товариш (Київ), 1998, N 34.


     Сьогодні при обговоренні зовнішньополітичних проблем часто цитують холоднувато-розсудливу фразу прем'єр-міністра Великобританії середини минулого століття Пальмерстона: <У Великобританії немає постійних друзів та постійних ворогів. У неї е лише постійні інтереси>.
     Напередодні Дня незалежності України умову її справжньої незалежності можна сформулювати в дусі лорда Пальмерстона таким чином: <В України, як і у Великобританії, є постійні інтереси. Один з них полягає в тому, щоб її постійним другом була Росія>.
     Тут, звичайно, дещо порушено логіку прем'єра Пальмерстона, але анітрохи не більше, ніж у прямо протилежній зовнішньополітичній концепції, до якої штовхають, в яку втягують Україну, де Росії відводиться роль <постійного ворога>. Таку роль призначено Росії улаштовувачами <нового світового порядку>, при якому земною кулею повинна правити, як писав Д. Рокфеллер, <наднаціональна влада інтелектуальної еліти та банкірів, переважніша, ніж право народів на самовизначення, якого ми дотримувалися протягом сторіч>.
     Основною перешкодою для встановлення панування <наднаціональної влади> була і все ще залишається саме Росія як могутній самостійний центр тяжіння і відштовхування, як країна, що володіє величезною територією і незліченними багатствами.
     Головному русофобу планети Збігневу Бжезинському належить велика кількість публічних висловлювань з цієї теми. Наведемо три з них, найостанніші. Це, так би мовити, три <маяки>, що орієнтують і висвітлюють численні <молекулярні> події, які відбуваються на наших очах, на перший погляд, спонтанні і не взаємопов'язані. Отже:
     <Новий світовий порядок за гегемонії США створюється проти Росії, за рахунок Росії і на уламках Росії>.
     <Після руйнації комунізму єдиним ворогом Америки залишилося російське православ'я>.
     <Україна для нас - це форпост Заходу проти відновлення Радянського Союзу>.
     У 3. Бжезинського в Україні досить багато послідовників серед політиків і... поетів. Усі ці міні- та мікробжезинські свідомо чи несвідомо беруть участь у всепланетній <чужій грі>. Але в тій грі на всіх рівнях жорстко діє правило Пальмерстона, і всі, хто вже виконав відведену у грі роль (<мавр зробив свою справу>), тут же перестають бути потрібними як <постійні друзі>. Запізніле відчуття власної непотрібності, <відпрацьованості> буквально розлите в повітрі. Так, відомий академік М. Жулинський, колишній депутат і колишній віце-прем'ер України, директор інституту літератури, відзначає помітне зниження інтересу діаспори: <У недалекому минулому вона давала гроші політичним організаціям України, сподіваючись, що до влади прийдуть національне свідомі сили. Зараз вони вкладають у нас гроші дуже неохоче> (<Комсомольская правда>, 17.04.1998 р.). Можливо, діаспору в США вже перестали підживлювати різноманітні фонди?
     Український вільний університет (УВУ) у Мюнхені, якому майже 80 років, також позбавився фінансової підтримки. Ректор Мирослав Лабунька, як повідомляє газета <Високий Замок> (04.08.1998 р.), в мінорі: <Попередні труднощі та кризові ситуації були наслідком бездержавності українського народу. Сьогоднішня кризова ситуація для університету є наслідком існування незалежної України. Тепер іноземці більше не зобов'язані (а хто їх <зобов'язував> раніше? - С.Г.) піклуватися про виховання свідомої української інтелігенції, а Україна, мабуть, не розуміє значення такого культурно-наукового центру за кордоном, яким е УВУ>.
     Лариса Скорик, котра запам'яталася нам як непримиренний борець, сьогодні визнає: <Нам тоді, в 1990-1991 роках, здавалося, що ми - на барикадах. А ні на яких барикадах ми не були, ми були просто залучені... Вся ця наша псевдоборотьба...> (<Всеукраинские ведомости>, 17.01.1998 р.).
     Схоже надокучливе відчуття, а потім і знання про свою мимовільну участь у <чужій грі> є й у лівих, що щиро повірили в <перебудову>. В <Советской России> читаємо: <Пригадайте той час, кінець 80-х і самий початок 90-х. Ми ще не розуміли, звідкіля йде біда, куди вона ударить, ми всі ще думали, що ми самі перебудовуємо своє життя і самі критикуємо своє минуле. <Цілились у комунізм, а влучили - в Росію> - це відкриття Олександра Зинов'єва, великого філософа, нам ще тільки належало усвідомити...>.
     У пресі неодноразово зазначалося, що настрої песимізму охоплюють і українську діаспору в США. Одна з причин - відсутність притоку свіжих сил, незнання української мови молодим поколінням зарубіжних українців. З цього приводу посол України в США Юрій Щербак нещодавно зазначив: <Думаю, треба дати людям можливість висловлювати свою любов до рідної землі і по-англійськи>. Що ж, посол виявив розумну терпимість, уміння враховувати об'єктивну реальність, а саме - англомовне середовище проживання молодих людей. Об'єктивна реальність для України полягає в тому, що ми живемо в двомовній країні, тому для нас актуальна і природна постановка питання про те, що <треба дати людям можливість висловлювати свою любов до рідної землі і по-російськи>.
     Хто заперечуватиме, що, тільки-но зародившись, Рух зумів викликати масове народне прагнення до вивчення, знання, застосування в побуті прекрасної, виразної, мелодійної української мови. Але хто не пам'ятає, що потім на рухівських мітингах стала стрімко зростати кількість гасел і плакатів типу <Якщо ти комуніст, то ти - не українець!>. Рухівці злісно відштовхнули від себе людей лівого гарту, лівих поглядів (а їх в Україні - мільйони). Рухівці відштовхнули від себе також людей, яким дорогі слова <Росія> і <росіянин> (і таких людей в Україні - також мільйони). Чого вартий тільки заклик Павла Мовчана: <Треба викорчувати вогнем і мечем російсько-іноземний і російсько-внутрішній слід в незалежній Україні>. Печерний антикомунізм і печерна ж русофобія Руху не дали здійснитися реальному шансу ненасильницького, масового, поступового, легкого (бо - за бажанням) засвоєння української мови. Міні- та мікробжезинські цілились у комунізм, цілились в Росію, а влучили - в Україну.
     Адепти <нового світового порядку> для досягнення своїх далеко, дуже далеко сягаючих цілей використали старий і безпрограшний засіб - спекуляцію на національних почуттях, на міжнаціональних суперечностях, а подібні суперечності, що нагромаджувалися протягом багатьох століть, існують всюди. Світ нашпигований ними, вибирай і наново розпалюй будь-яке. Звичайно, вибірково. Звичайно, тільки там, де необхідно. Звичайно, за планом.
     Збереглися свідоцтва, що Ніколае Чаушеску, колишній керівник Румунії, перед розстрілом вигукнув: <Будь проклятий Карабах!>. На перший погляд, дивно. Перед смертю - про Карабах. Де Румунія і де Карабах. Але обізнаний Чаушеску розумів, що події 1988 року в Нагірному Карабаху були першим дзвінком. Хвилювання в самій Румунії, що призвели до страти Чаушеску, розпочалися, до речі, з виступів угорських меншин. У тому, вже далекому 1988 році, телепередача <Взгляд> показала справді символічний сюжет, знятий у звичайній карабахській школі з незвичайною деталлю планування: шкільний коридор перегородили тими днями навпіл глухою цегляною стіною, яка розділила будинок на дві половини: одну - для вірменських, другу - для азербайджанських дітей. <Взглядівці> по черзі ставили учням з кожної половини школи однакові запитання, на які діти, не змовляючись, щиро давали однакові ж відповіді. Так, говорили вони, раніше ми товаришували з дітьми з другої половини школи, ми разом вчилися і разом веселилися на перервах. І батьки наші також товаришували, а вчителі були спільні. Тепер ми навіть не розмовляємо одне з одним, як і наші батьки, як і вчителі.
     Ці діти могли б зростати у спокої та дружбі. У майбутньому вони передали б естафету спокою і дружби своїм дітям. Але такий перебіг подій було навмисно зламано. Результат - 15 тисяч, що загинули у вірмено-азербайджанському конфлікті, плюс лавиноподібне наростання <карабахів> (необов'язково кривавих) на постсоціалістичному просторі. Світ нашпигований пам'яттю про суперечності, вибирай і наново розпалюй будь-яку.
     <Минуле треба залишити історикам>, - заявили Л. Кучма і А. Квасьневський, президенти України та Польщі - країн, історія взаємовідносин яких знає і зберігає багато жорстоких сторінок. Президентам вторить поет Дмитро Павличко: <історію треба залишити історикам, а політики Києва і Варшави повинні пам'ятати про сьогоднішні та завтрашні вигоди від нашого партнерства>. Ну золоті ж слова! На західному напрямку виявлено розумні підходи. Однак запитайте Д. Павличка, П. Мовчана або самого 3. Бжезинського про північно-східний напрямок... Адже саме там перевірені століттями, єдині надійні наші друзі - Росія та Білорусь. Усі біди і трагедії, допомагаючи одне одному, ми долали разом. Але і всі блискучі звершення, всі великі і святі перемоги також були спільними.
     Напередодні Дня незалежності я бажаю моїй Україні, нашій Україні налагодити взаємовигідні відносини з державами, які по-західному відверто і раціоналістично нікому не обіцяють своєї постійної дружби. Але це не головне. Головне - не зруйнувати відносин з народами, що уміють дружити безкорисливо і постійно. Адже ми не хочемо, щоб наші діти жили в повністю залежній від міжнародного фінансового капіталу самотній державі, що не має постійних і надійних друзів?

----------------
Na glawnuju stranicu / To main page
W nachalo razdela
Sinonimy kl`uchewyh slow: ukrros
Counter: .
(Wystawit` kak: / To expose as: http://aravidze.narod.ru/s2/ukrros.htm , http://www.geocities.com/sekirin1/s2/ukrros.zip . )
Po pros`be komandy poddervki ot www.hotlog.ru:
http://www.hotlog.ru/cgi-bin/hotlog/buttons.cgi
Hosted by uCoz