—в≥тлана √ј–ј∆ј E –јЌ - «Ѕ–ќя ЅE«ѕќ—E–EƒЌ№ќѓ ƒ≤ѓ “овариш ( ињв), 1998, N 27


†††††—вого часу в –ад¤нському —оюз≥ було припинено, до прикрост≥ к≥ногл¤дач≥в, широкий прокат чергових сер≥й ф≥льму <‘антомас>. «роблено це було за сигналами педагог≥в ≥ прац≥вник≥в м≥л≥ц≥њ, занепокоЇних зростанн¤м к≥лькост≥ малол≥тн≥х нерозсудливих насл≥дувач≥в головного геро¤ картини. —ьогодн≥, коли вал таких насл≥дувач≥в став катастроф≥чним, ту давню заборону оц≥нюЇш уже ≥накше.
†††††як≥ докази навели й навод¤ть противники заборон? ¬они поблажливо втлумачують нам, <совкам>, що юн≥ громад¤ни, сп≥впереживаючи к≥ношним сценам насильства, розтрачують запаси своЇњ глибинноњ агресивност≥, котра так чи ≥накше вимагаЇ виходу, ≥, позбавившись њњ, у реальному житт≥ повод¤тьс¤ невинн≥ше в≥д ¤гн¤т. ¬загал≥, роз'¤снюють нам, це прим≥тивно - розм≥рковувати про безпосередн≥й, лобовий вплив на повед≥нку людей чи то твор≥в високого мистецтва, чи то комерц≥йноњ мас-культури.
†††††ѕроте в ≥стор≥њ культури залишивс¤, наприклад, факт дес¤тк≥в самогубств у минулому стол≥тт≥ молодих людей, ¤ким такий спос≥б пор¤тунку в≥д життЇвих негаразд≥в та розчарувань <п≥дказав> √ете своњм романом у листах <—тражданн¤ молодого ¬ертера>.
†††††Ќезабутн≥й јнатол≥й ѕапанов розпов≥в про з≥знанн¤ трич≥ √еро¤ –ад¤нського —оюзу ≤вана  оже- дуба: виб≥р життЇвого шл¤ху - стати льотчиком - визначив дл¤ нього ф≥льм <¬инищувач≥>. <ћоњ однол≥тки знають, - писав ј. ѕапанов, - що в цьому з≥знанн≥ немаЇ н≥ переб≥льшенн¤, н≥ фальш≥. Ќас виховував к≥нематограф тих рок≥в>. Ќародна артистка —–—– ≈л≥на Ѕистрицька згадувала про <бум, що почавс¤ в ус≥х медичних вузах –ад¤нського —оюзу> п≥сл¤ виходу на екрани ф≥льму <Ќезак≥нчена пов≥сть>, де вона з≥грала д≥льничного л≥кар¤, створивши один ≥з найприваблив≥ших ж≥ночих образ≥в рад¤нського к≥но.
†††††ј тепер - де¤к≥ пов≥домленн¤ преси останн≥х дн≥в, що стосуютьс¤ сприйн¤тт¤ д≥тьми та п≥дл≥тками сцен насильства на телеекранах. ” них, юних громад¤н, ще не зм≥цн≥ли моральн≥ гальма, ще не сформувалис¤ моральн≥ норми. јле вони ≥ не сформуютьс¤ й не зм≥цн≥ють, ¤кщо сусп≥льство не вбереже, не захистить своњх д≥тей в≥д неск≥нченних недоумкуватих бойовик≥в ≥ трилер≥в, де убог≥ мускулист≥ персонаж≥ вбивають один одного <м≥ж ≥ншим>.
†††††Ѕарселона. “роЇ п≥дл≥тк≥в, подивившись телев≥зор, в≥дтворили трюк, що захопив њх: п≥знього вечора вони нат¤гли через вулицю пластикову стр≥чку та спостер≥гали, ¤к вона перер≥зала горло мотоцикл≥стов≥. ћотоцикл≥ст помер на м≥сц≥.
†††††Ћ≥ван. ѕ≥сл¤ трансл¤ц≥њ по телебаченню першоњ публ≥чноњ страти д≥ти в р≥зних частинах крањни почали гратись у кат≥в ≥ жертв. ƒивом вдалос¤ вр¤тувати восьмир≥чну д≥вчинку, ¤ку мало не пов≥сили подруги. «авд¤ки випадку залишивс¤ живим шестир≥чний малюк, ¤кого друз≥ <присудили> до смерт≥.
†††††Ќью-…орк. ћалол≥тн≥ при¤тел≥ на квартир≥ одного з них подивилис¤ разом по телев≥зору бойовик, а пот≥м запропонували синов≥ господар¤ квартири поцупити дл¤ них цукерки з шафи.  оли той в≥дмовивс¤, вони вчинили з ним так, ¤к персонаж≥ в щойно перегл¤нутому бойовику - вив≥сили його, тримаючи за руки, за в≥кно 12-го поверху, а пот≥м, остаточно ув≥йшовши в роль ≥ вир≥шивши сильн≥ше покарати за непоступлив≥сть, розтулили руки...
†††††јмерика сьогодн≥ здригаЇтьс¤ в≥д постр≥л≥в, що лунають у школах. “≥льки цього року 24 березн¤, 24 ≥ 28 кв≥тн¤, 19 ≥ 21 травн¤ в р≥зних штатах —Ўј школ¤р≥ стр≥л¤ли в своњх товариш≥в ≥ вчител≥в. ѕ≥дсумок: 12 убитих, 39 поранених.
†††††¬ јмериц≥ 85 тис¤ч державних шк≥л. „етверта частина з них, ¤к пов≥домл¤ла преса, обладнана на входах металошукачами, рентген≥вськими пристро¤ми, ¤к в аеропортах. ј проте щодн¤ до шк≥л проноситьс¤ до 270 тис¤ч нож≥в ≥ самостр≥л≥в.  упити револьвер у клас≥ коштуЇ 1000 долар≥в, а вз¤ти напрокат на одну годину - 20 долар≥в.
†††††јмериканськ≥ вчен≥, ¤к≥ прот¤гом восьми рок≥в досл≥джували причини злочинност≥ в —Ўј, д≥йшли висновку, що на 30 в≥дсотк≥в вона зумовлена безпосередн≥м впливом художн≥х ф≥льм≥в, що пост≥йно демонструютьс¤ по телебаченню ≥ пропагують насильство, проституц≥ю, аморальн≥сть.
†††††ќсь уже ≥ в де¤ких наших школах - чи ж можлива р≥ч! - чергують озброЇн≥ охоронники, що њх наймають батьки. Ќу ¤к же, ¤к же - прагнемо <цив≥л≥зац≥њ>. Ќарешт≥ нас ≥ наших д≥тей занурили з головою в потоки ницих пристрастей, що ллютьс¤ з екран≥в. «верн≥ть увагу, ¤к телеканали анонсують показ ф≥льм≥в на наступний тиждень. якщо у ф≥льм≥ Ї хоч один постр≥л в упор, хоч один удар нав≥дл≥г по щелеп≥, хоч одна пл¤ма кров≥, що розт≥каЇтьс¤ по од¤гу, то саме цей - ≥ т≥льки цей - еп≥зод з кожного ф≥льму ув≥йде до рекламного ролика, ≥ цей згусток акт≥в насильства, миттЇвих, ≥ таких, що б'ють по нервах, крутитимуть щодн¤ по к≥лька раз≥в на день, зазиваючи: незабаром в еф≥р≥! див≥тьс¤ на нашому телеканал≥! ƒо п≥дсв≥домост≥ гл¤дача надходить сигнал: ось де справжнЇ житт¤ - захоплююче, багате гострими в≥дчутт¤ми!  оли нещодавно студ≥¤ <1+1> отримала додатковий еф≥рний час, вона дала до газет таку рекламу: <—туд≥¤ <1+1> зб≥льшуЇ обс¤г трансл¤ц≥≥> ≥, зокрема, розпочинаЇ безпрецедентний показ багатосер≥йних документальних телестр≥чок. —уд≥ть сам≥: <ћисливець на вт≥кач≥в>, 1992 р≥к (в≥дтворенн¤ найгучн≥ших злочин≥в у ≥стор≥њ сучасноњ јмерики); <¬≥рн≥сть ≥ зрада - ≥стор≥¤ американськоњ маф≥њ>, 1990 (кривава хрон≥ка орган≥зованоњ злочинност≥ в —Ўј); < рим≥нальна –ос≥¤>, 1995 (≥стор≥¤ найгучн≥ших злочин≥в п≥сл¤ розпаду —–—–)>. «аголовки пов≥домлень про злочини, залишивши в≥дведен≥ дл¤ крим≥нальноњ хрон≥ки стор≥нки, виплеснулис¤ - великими л≥терами! ще б≥льшими! - на перш≥ шпальти друкованих видань: <ќнук зар≥зав бабусю п≥сл¤ сн≥данку!>, <∆ертва билас¤ в конвульс≥¤х неприродно довго>, <¬ипускники по черз≥ гвалтували на шк≥льному горищ≥ першокласника>...
†††††Ќа цьому тл≥ ¤к≥сь там голодовки вчител≥в, ¤к≥сь п≥ш≥ походи шахтар≥в сприймаютьс¤ ¤к бл≥д≥, пр≥сн≥, <нец≥кав≥> под≥њ. √олодують? јле ж жив≥ все-таки - ну й слава Ѕогу... ѕротестуюч≥, щоб бути почутими, змушен≥ вигадувати небувал≥ форми спов≥щанн¤ про своЇ лихо. Ќаша громадськ≥сть, що зазнала <перебудови>, <реформуванн¤>, <трансформац≥њ> ≥ <демократизац≥њ>, на звичайн≥ сигнали б≥ди в≥дгукуватис¤ перестала.
†††††¬иступаючи на слуханн¤х у ƒерждум≥ –ос≥њ, психолог ≤ ћЇдвЇдЇва нагадала: <–озвинена культура складаЇтьс¤ ≥з заборон ≥ табу.  оли весь час показують розчленован≥ трупи, дитину вже не обход¤ть бабусин≥ хвор≥ ноги, а в сусп≥льств≥ атрофуЇтьс¤ сп≥вчутт¤>. ƒит¤ч≥ психологи констатують: 3-4-р≥чн≥ д≥ти стали пом≥тно агресивн≥шими у гр≥. ” прац≥вник≥в м≥л≥ц≥њ ≥ <швидкоњ допомоги> своњ специф≥чн≥ спостереженн¤: споконв≥чн≥ на наш≥й земл≥ неписан≥ правила б≥йки - <лежачого не б'ють> ≥ <б≥й до першоњ кров≥> - в≥дкинуто. <Ћежачого>, того, що впав, неодм≥нно прагнуть добити до смерт≥.
†††††ѕро стр≥мке пад≥нн¤ р≥вн¤ громадськоњ морал≥ через безпосередн≥й, <лобовий> вплив передач, що заполонили телеекрани, св≥дчать чимало людей. «начить, була вона, та висота, з ¤коњ мораль падала. ѕравильно сказано, що керувати ≥нстинктами набагато легше, н≥ж душами. –ад¤нське мистецтво, велике рад¤нське мистецтво, легких завдань перед собою не ставило. ¬оно, тис¤чократне висм≥¤не останн≥ми роками, готове прийти нам на допомогу, ¤к в≥рний ≥ прекрасний друг. Ѕагато з нас сьогодн≥ пот¤глис¤ до його св≥тла. ѕро це виразно св≥дчить показник ц≥лком ринкового характеру: варт≥сть реклами на телебаченн≥, коли демонструютьс¤ рад¤нськ≥ ф≥льми, дуже висока. јдже рекламодавц≥ точно знають, коли саме б≥л¤ екран≥в збираютьс¤ гл¤дач≥.
†††††—ьогодн≥ митц¤м нелегко. ¬се ще осп≥вуючи жадану свободу творчост≥, вони не знаход¤ть ст≥йкоњ моральноњ опори дл¤ ц≥Їњ свободи в навколишн≥й д≥йсност≥. Ќ≥де не под≥нешс¤ - ми вс≥ <з≥псован≥> соц≥ал≥змом.. оли в≥домий рос≥йський телекритик ≤рина ѕетровська ¤кось запропонувала ≈льдару –¤занову зн¤ти продовженн¤ <≥рон≥њ дол≥>, в≥н в≥дпов≥в, що вже думав про це ≥ зайшов у глухий кут. ¬и можете соб≥ у¤вити, шановн≥ читач≥, ¤к живетьс¤ сьогодн≥ геро¤м ф≥льму Ќад≥ та ∆ен≥: йому - л≥карев≥ районноњ пол≥кл≥н≥ки та њй - вчительц≥ в школ≥? “ут уже, д≥йсно, не до милих, легких, чар≥вних поворот≥в сюжету. ј ¤кщо на хвилину припустити, що Ќад¤ ≥ ∆ен¤, з њхньою витончен≥стю, н≥жн≥стю, гумором ≥ абсолютною, орган≥чною пор¤дн≥стю, стали <новими рос≥¤нами>, у це б не пов≥рили ≥ цього б не подарували њм ми, гл¤дач≥.
†††††ўо ж, <≥рон≥¤ дол≥> самого режисера ≈. –¤занова пол¤гаЇ в тому що в≥н, мабуть, ¤к н≥хто ≥нший з митц≥в, наврочив соб≥ це нове житт¤, де немаЇ м≥сц¤ його колишн≥м геро¤м. ≤, ¤кщо називати реч≥ своњми ≥менами, ≈. –¤занов розплачуЇтьс¤ за це глибокою особистою творчою кризою. ј проте в≥н, немов давши комусь таЇмну кл¤тву, й дал≥ продовжуЇ публ≥чно проклинати рад¤нськ≥ роки, коли екрани щедрими потоками передавали нам, найвд¤чн≥шим гл¤дачам, енерг≥ю <розкош≥ людського сп≥лкуванн¤>...
†††††ƒва стол≥тт¤ тому Ќаполеон впевнено за¤вив, що <к≥лька газет можуть зробити б≥льше, н≥ж стотис¤чне в≥йсько>. ¬≥дтод≥ потужн≥сть впливу ¤к будь-¤кого <стотис¤чного в≥йська>, так ≥ «ћ≤ синхронно ≥ гранд≥озно зросла. “а сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж ними, ¤к ≥ ран≥ше, п≥дпор¤дковуЇтьс¤ <правилов≥ Ќаполеона> (назвемо його так). “ому за пануванн¤ над «ћ≤ (особливо - над електронними), а значить, ≥ за пануванн¤ над нами, точитьс¤ наджорстка боротьба. ”часники битви розум≥ють: екран - збро¤ безпосередньоњ д≥њ.

----------------
Na glawnuju stranicu / To main page
W nachalo razdela
Sinonimy kl`uchewyh slow: ekran
Counter: .
(Wystawit` kak: / To expose as: http://aravidze.narod.ru/s2/ekran.htm , http://www.geocities.com/sekirin1/s2/ekran.zip . )
Po pros`be komandy poddervki ot www.hotlog.ru:
http://www.hotlog.ru/cgi-bin/hotlog/buttons.cgi
Hosted by uCoz